آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

پرسپولیس و استقلال در جوجه شماری اول پاییز! | دربی سرنوشت برای نکونام و گاریدو



پرسپولیس و استقلال در جوجه شماری اول پاییز! | دربی سرنوشت برای نکونام و گاریدو

به گزارش همشهری‌آنلاین، از ساعت۱۹امروز ۲تیم پرسپولیس و استقلال مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا دربی شماره۱۰۴دو تیم محبوب پایتخت را روی صحنه ببرند. این مسابقه از بازی‌های لیگ برتر ایران و در هفته ششم این رقابت‌ها برگزار می‌شود و هر دو تیم نیاز مبرم به امتیازات آن دارند اما نیاز استقلالی‌ها بیشتر و شرایط آنها در حال‌حاضر خطرناک‌تر از پرسپولیسی‌هاست. دربی شماره۱۰۴در حالی برگزار می‌شود که این بار خبری از دیگ جوشان آزادی و حضور ۱۰۰هزار نفری هواداران در ورزشگاه نیست. به لطف فدراسیون فوتبال و لیگی که نصف تیم‌هایش زمین مناسب برای میزبانی ندارند، دربی بزرگ تهران این‌بار در ورزشگاه اراک و مقابل سکوهایی که حتی گنجایش ۱۰هزار نفر را هم ندارند، برگزار می‌شود. این شاید مهم‌ترین تفاوت دربی۱۰۴با سایر دربی‌های قبلی باشد.

دربی در زندان بندر

در زمستان سال۱۳۷۳دربی ۲تیم پرسپولیس و استقلال که در مرحله نیمه‌نهایی لیگ دوگروهی آزادگان برگزار می‌شد، به دعوا و درگیری کشیده شد و در ورزشگاه آزادی تهران ناتمام ماند؛ همان مسابقه‌ای که درگیری مجتبی محرمی با قلعه‌نویی جرقه درگیری‌هایش را زد و بازی را ناتمام گذاشت. فدراسیون فوتبال بعد از آن مسابقه، علاوه بر اینکه ۹نفر از بازیکنان ۲تیم را محروم کرد، بازی برگشت را هم به زمینی دورافتاده در بندرعباس منتقل کرد که متعلق به زندان این شهر بود و به این ترتیب دربی تهران در شرایط خیلی عجیبی برگزار شد. آن مسابقه که روز ۷بهمن سال۱۳۷۳برگزار شد، قرار بود بدون تماشاگر باشد اما ۴هزار نفر از افراد محلی که اغلب آنها سرباز بودند، موفق شدند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. میزبانی اراک از بازی امشب را می‌توان دومین میزبانی عجیب در تاریخ دربی تهران قلمداد کرد. سرخابی‌ها البته یک‌بار هم سال۱۳۸۱در تبریز به مصاف هم رفتند اما آن مسابقه به لحاظ حضور تماشاگر وضعیت خوبی داشت و از دربی‌های کم‌تماشاگر محسوب نمی‌شد. گنجایش ورزشگاه اراک اما کمتر از ۱۰هزار نفر است و گفته شده برای این مسابقه فقط ۸هزار بلیت به فروش می‌رسد. دربی تهران، ورزشگاهی خلوت‌تر از ورزشگاه اراک را به جز آن بازی عجیب بندرعباس فقط در روزهایی تجربه کرده که به‌خاطر بیماری کرونا در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی برگزار شده است.

زمین قرمز است، آسمان آبی

دربی امشب پرسپولیس و استقلال در حالی آغاز می‌شود که قرمزها به وضوح شرایط بهتری دارند و آبی‌ها از لحاظ فنی کمی متزلزل هستند. تیم نکونام طی ۴بازی در لیگ فقط یک‌بار پیروز شده و هرگز کلین‌شیت نکرده است. این تیم با ۶گل خورده در ۴مسابقه، سومین خط دفاعی ضعیف لیگ را داشته و از این لحاظ شرایط ترسناکی دارد. پرسپولیس اما بعد از آن ۲مساوی ابتدایی، ۲بازی اخیرش در لیگ را با ۲برد و ۲کلین‌شیت سپری کرده و گاریدو تقریبا بر شرایط مسلط شده است. پرسپولیس روی زمین تسلط قابل توجهی نسبت به استقلال دارد و در عوض آبی‌ها روی آسمان از تسلط بیشتری برخوردارند؛ این نکته را آمارهای سایت متریکا طی همین ۵هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته ثبت کرده‌اند. در ۵هفته‌ای که سپری شده هر دو تیم یک بازی عقب‌افتاده هم دارند و هر کدام فقط ۴بازی انجام داده‌اند. میانگین آمارهای ۲تیم در این ۴مسابقه نشان می‌دهد استقلال در هر بازی ۲۷.۳نبرد هوایی موفق داشته است. این آمار برای پرسپولیسی‌ها فقط ۱۴نبرد هوایی موفق در هر بازی بوده است؛ یعنی تقریبا نصف استقلالی‌ها. این آمار روی زمین کاملا برعکس می‌شود. میانگین دریبل موفق در هر مسابقه برای استقلال ۴.۳و برای پرسپولیس ۶.۷ثبت شده است. البته پرسپولیسی‌ها بخش زیادی از این آمار را مدیون تکنیک‌های اورونوف هستند که در این مسابقه به احتمال زیاد غایب است. میانگین تکل موفق هم برای پرسپولیس ۱۳.۷و برای استقلال ۱۰.۳محاسبه شده و قرمزها در این زمینه هم برتری دارند.

گئورگی؛ بهترین بهترین‌ها

پرسپولیس از اسفندماه ۱۳۹۶و شکستی که با گل وریا غفوری رقم خورد، دیگر در جریان بازی به استقلال نباخته است. درواقع قرمزها طی ۱۶دربی اخیر به آبی‌ها نباخته‌اند و عملکرد موفق‌تری داشته‌اند. این موفقیت به لحاظ فردی هم قابل توجه است و بهترین نمایش یک بازیکن در دربی‌های اخیر متعلق به بازیکنان پرسپولیس بوده است. بهترین نمرات فردی بازیکنان در ۱۰دربی گذشته نصیب پرسپولیسی‌ها شده است. گئورگی گولسیانی با میانگین ۷.۵۳صاحب بهترین نمره فردی در ۱۰دربی اخیر تهران بوده است. بعد از او مهدی ترابی با نمره ۷.۳۶در رتبه دوم قرار دارد که البته این یکی برخلاف گئورگی در دربی امشب حاضر نیست. نام نفر سوم هم جالب است؛ رامین رضاییان که نمره ۷.۳۲برایش ثبت شده اما این نمره را در لباس پرسپولیس به‌دست آورده و حالا قرار است با لباس استقلال بازی کند.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا