آخرین اخباراستان ها > مرکزی

بازرسان وزارت کار پاسخگوی حادثه معدن طبس باشند



بازرسان وزارت کار پاسخگوی حادثه معدن طبس باشند

علیرضا محجوب شامگاه سه شنبه دهم مهرماه ۱۴۰۳ در مراسم گرامیداشت جانباختگان معدن زغال سنگ طبس و شهادت سیدحسن نصرالله و فرماندهان جبهه مقاومت در خانه کارگر تشکیلات ساوه اظهار کرد: حوادث کار بعد از حوادث رانندگی رتبه دوم حوادث را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه حدود هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی به اشاره به حادثه معدن طبس گفت: حادثه ای که یکجا ۵۰ نفر را در معدن از دست دهیم سابقه نداشته است و این موضوع باید با حساسیت دنبال شود.

محجوب با اشاره اینکه از ابتدای خصوصی سازی معادن نسبت به حوادث معدن حساسیت ویژه ای از سوی خانه کارگر نشان داده شده است، افزود: انتشار گاز متان یا گازکربنیک دلیل وقوع حوادث در معادن زغال سنگ است. فعالیت معادن باید براساس برنامه مدون و مشخص باشد تا از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

وی با اشاره با بازدید یک ماه پیش بازرسان وزارت کار از معدن طبس گفت: با وجود اینکه یک ماه پیش بازرسان از این معدن بازرسی انجام داده و شرایط را ارزیابی کرده اند اما این حادثه اتفاق افتاده که باید در این خصوص پاسخگو باشند. از کار افتادن حسگرهای معدن و انتشار گاز موجب وقوع حادثه شده و باید بطور دقیق موضوع را بررسی کرد.

 وی بیان کرد: دستگاه قضایی نیز باید با انصاف و عدالت به پرونده طبس رسیدگی کند و ابعاد مختلف آن را بررسی و اقدام به صدور رای قاطع و بازدارنده کند تا شاهد تکرار مجدد چنین حوادثی نباشیم.

دبیر کل خانه کارگر همچنین با اشاره به حمایت دبیر کل حزب الله لبنان از جامعه کارگری لبنان گفت: این شخصیت مجاهد علاوه بر نقش آفرینی برای مقاومت در برابر زورگویان عالم از حقوق حقه کارگران نیز حمایت می‌کرد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه ساوه نیز گفت: تامین روشنایی و ایمن کردن جاده های منتهی به کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی برای صیانت از جان کارگران یک ضرورت است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: باید عاقلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم سلامت مردم با حوادث گوناگون تهدید شود.

دبیر خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز به مظلومیت جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: جامعه کارگری داغدار حادثه ریزش معدن شازند بودند و هنوز پیکر مفقودی چهارم پیدا نشده است اما حادثه معدن طبس موجب جانباختن ۵۰ کارگر دیگر شد.

وی افزود: کارگران ساختمانی سنگرسازان بی سنگر هستند و هر روز با حوادث ناشی از کار مواجه هستند اما اداره کار از گزارش آمار حوادث کار سرباز می‌زند.

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه نظارت و بازرسی بر محیط های کارگری برای صیانت از جان کارگران وجود ندارد، از عملکرد واحدهای ایمنی و بهداشت در کارخانجات، انتقاد کرد.

وی با ابراز تأسف از برخی اظهار نظرها در خصوص حادثه معدن طبس گفت: برخی اظهارات نظیر اینکه کارگران معدن بیمه بودند و دیه آنها پرداخت می‌شود موجب رنجش بیشتر کارگران می‌شود و مصیبت آنان را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از کارگران ساختمانی بیمه نیستند و جان آنها هر روز با حوادث گوناگون تهدید می‌شود، گفت: محورهای دسترسی به واحدهای تولیدی و صنعتی ناایمن است و هر روز شاهد وقوع حوادث تلخ ناگوار ترافیکی هستیم. سرویس شرکت ها فرسوده و ناوگان حمل و نقل کارگران ناایمن است و بارها شاهد بروز تصادفات نظیر واژگونی اتوبوس و مینی‌بوس کارگران هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه آموزش و مسایل ایمنی با نگاه هزینه‌ای دیده می‌شود در حالیکه این موضوعات باید با دید سرمایه‌گذاری نگاه شود تا موجب کاهش وقوع حوادث شود.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا