آخرین اخبارهنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

مسابقه «هولوساید» جان گرفت/سیلی خوردن لحظه به لحظه رژیم صهیونیستی



مسابقه «هولوساید» جان گرفت/سیلی خوردن لحظه به لحظه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» ۲۰۲۴ با حضور محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و سید امیر ناصر جاوید قائم‌مقام و معاون بین‌الملل حوزه هنری در سالن مهر برگزار شد.

«هولوساید» ترکیبی از هولوکاست و جنوساید (نسل‌کشی در فلسطین) است و این دوره جشنواره با نامی متفاوت به دلیل تشدید نسل‌کشی‌های صهیونیست‌ها در فلسطین و لبنان برگزار خواهد شد.

چرا «هولوکاست» تبدیل به ««هولوساید»» شد؟

محمدحسین نیرومند هنرمند کارتونیست و طراح در ابتدای نشست گفت: بحثی که همیشه برای هنرمندان متعهد و آرمان‌گرا مطرح بوده، این است که باید کجای تاریخ بایستند. فکر می‌کنم اتفاق هفتم اکتبر سال گذشته «طوفان الاقصی» این ابهام را برای هنرمندان آرمان‌گرا روشن کرد که طرف درست تاریخ کجاست؛ بنابراین با قطعیت می‌توان گفت که آنهایی که طرف غزه و مقاومت هستند طرف درست تاریخ ایستادند و نفرات مقابل آنها، ضد بشریت پشت‌شان ایستاده است.

وی درباره اهمیت مسابقه ««هولوساید»» توضیح داد: سال ۱۳۷۳ یا ۱۳۷۴ بود که خبری به دست من و آقای شجاعی که آن زمان در کیهان کاریکاتور فعال بودیم، رسید. سازمان ملل یک کاریکاتوریست را به عنوان بهترین کاریکاتوریست معرفی کرد که نامش، رانان لویی بود. وقتی پیگیری کردیم تا نمونه‌ای از آثارش را مشاهده کنیم دیدیم کارهایی متوسط و زیر متوسط داشت و بی تردید بسیاری از کاریکاتوریست‌ها از او بهتر بودند و این انتخاب برای ما جای تعجب داشت. خاطرم است که حتی برای کوفی عنان نامه‌ای نوشتیم که کیفیت هنری ایشان در حدی نیست که بتوان او را جز بهترین‌ها دانست. بعدها آقای شجاعی طباطبایی زمانی که اینترنت وجود داشت، شناسنامه او را پیدا کرده بود که از فعالان صهیونیستی است و متوجه شدیم این داستان قبل از اینکه فرهنگی هنری باشد، صد درصد سیاسی است.

نیرومند عنوان کرد: با وجودی که اشل کاریکاتور در ایران، برعکس این اشل در جهان است، سیدمسعود اولین جشنواره هولوکاست را در سال ۱۳۸۹ برپا کرد. صدها جشنواره کاریکاتور و کارتون در ایران و جهان برگزار می‌شود اما اینکه کاندولیزا رایس نسبت به یک جشنواره موضع بگیرد، اهمیت جشنواره را نشان می‌دهد. چنین موضع‌گیری‌هایی در هیچ جشنواره‌ای وجود ندارد، هرچند برای اهل فرهنگ و سیاست ما این موضوعات بی‌اهمیت است.

وی افزود: تبعات برگزاری این جشنواره‌ها دامن سیدمسعود شجاعی طباطبایی را گرفت و در حال حاضر، ۲۲ کشور دنیا، ورود او را به کشورشان ممنوع اعلام کرده‌اند.

نیرومند تاکید کرد: آنچه که پس از برگزاری چندین مسابقه بین‌المللی اتفاق افتاده این است که هم اکنون هنرمندان با نام واقعی خود در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند که نشان از همان موضوع طرف درست تاریخ است.

وی در پایان گفت: هنرمندان متعهد از سراسر دنیا اثر می‌فرستند با وجود اینکه در کشورهای مقصد صحبت درباره هولوکاست جرم محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره تاثیر رسانه‌ای و انتشار این آثار در ابعاد بزرگ است اما همت لازم برای انتشار این آثار وجود ندارد و امیدواریم چنین ظرفیتی پدید آید.

سیلی اساسی در مسابقه ««هولوساید»» حواله صهیونیست‌ها می‌شود

سیدمسعود شجاعی طباطبایی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ای با موضوع بایکوت رژیم صهیونسیتی در مسابقات جهانی ورزشی که اخیراً برگزار شد، درباره ۲ دوره جشنواره‌های هولوکاست گفت: هنرمندان اقصی نقاط جهان خیلی جسورانه و دست‌ودلبازانه در جشنواره هولوکاست شرکت می‌کنند. رژیم صهیونیستی فاجعه ای بسیار فراتر از نسل کشی و کشتار مستقیم مردم را دستور کار خود قرار داده است که به معنی نابودی کامل بافت اجتماعی و زیست‌محیطی غزه به منزله نابودی کامل فلسطین و مردم این کشور است. یکی از دلایل نامگذاری مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست به ««هولوساید»» نیز اشاره مستقیم به این موضوع است و متشکل از ۲ واژه است؛ Holocaust+Genocide.

وی در توضیح بیشتر دلایل تغییر نامگذاری مسابقه بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که لازم بود از واژه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم فراخوان مسابقه را در سطح گسترده منتشر کنیم که برای این منظور و به دلیل محدودیت‌های فضای مجازی در حذف واژه‌های مرتبط با هولوکاست، تصمیم گرفتیم از ««هولوساید»» استفاده کنیم.

شجاعی طباطبایی در ادامه درباره اشتباه برخی از رسانه‌های صهیونیستی در برگزاری سومین دوره مسابقه هولوکاست، توضیح داد: خیلی جالب است که وقتی مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» را با همراهی حوزه هنری برگزار کردیم، یکی از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که ایرانی‌ها خیلی زیرپوستی سومین دوره مسابقه هولوکاست را برگزار کرده اند! اما از همین تریبون می‌گویم که بدانید آن مسابقه در واقع یک سیبیل آتشی بود و حالا سیلی اساسی در همین مسابقه («هولوساید») حواله‌شان می‌شود.

وقتی مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» را با همراهی حوزه هنری برگزار کردیم، یکی از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که ایرانی‌ها خیلی زیرپوستی سومین دوره مسابقه هولوکاست را برگزار کرده اند! اما از همین تریبون می‌گویم که بدانید آن مسابقه در واقع یک سیبیل آتشی بود و حالا سیلی اساسی در همین مسابقه («هولوساید») حواله‌شان می‌شود.وی با اشاره به فراخوان این دوره مسابقه گفت: فراخوان سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» از امروز سالگرد هفتم اکتبر و عملیات طوفان الاقصی منتشر شده است. موضوعات بخش کاریکاتور چهره؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یووآو گالانت وزیر دفاع و ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است. همچنین، موضوعات بخش های کارتون و پوستر شامل ««هولوساید»»، «نسل کشی» و «استاندارهای دوگانه» هستند. جوایز مسابقه نیز در مجموع جوایز ۲۶ هزار یورو است؛ یک جایزه بزرگ یا ویژه ۵ هزار یورویی داریم که به یک اثر خیلی فاخر منتخب از سه رشته اهدا می‌شود. در هر رشته، ۳ جایزه اول تا سوم خواهیم داشت که به نفر اول، ۳ هزار یورو و تندیس، به نفر دوم، ۲ هزار یورو و لوح تقدیر و به نفر سوم، هزار یورو و لوح تقدیر تعلق می‌گیرد. همچنین ۲ جایزه ۵۰۰ یورویی هم خواهیم داشت.

این هنرمند کاریکاتوریست همچنین از مشارکت مردمی که دغدغه نابودی صهیونیست دارند، خبر داد و افزود: حمایت‌کننده‌های این جشنواره بسیار جای تقدیر و تشکر دارند، همچنان که پیش از این نیز در ۲ دوره قبلی، بخش قابل توجهی از جوایز مسابقه بر اساس نذر مردمی بود.

شجاعی طباطبایی در پایان درباره داوران این مسابقه بیان کرد: تلاش دارم از تمامی قاره‌های جهان برای داوری در این مسابقه بهره بگیریم.

چرا بخش پوستر به مسابقه «هولوکاست» اضافه شد؟

مسعود نجابتی نیز درباره بخش پوستر مسابقه «هولوساید» گفت: خودم را به عنوان سربازی کوچک در فضای جنگ نرم می‌دانم و عمده آثارم نیز واکنشی به حوادث است که نشأت گرفته از ماهیت جنگ است که در آن، نه گریزی هست و نه گزیری. این مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر فرصتی است که افسران جنگ نرم برای طراحی عملیات پیدا می‌کنند. خیلی جذاب است که الان در این شرایط و در کنار اساتید قرار گرفته‌ام و برای همه ما نقطه امید است که با آثاری از جهان روبه‌رو شویم.

وی توضیح داد: غیر از بحث خروجی هنری، اهداف مهم دیگری هم برای ما وجود دارد؛ همین که ما هنرمندان هم‌سو و هم‌فکر را شناسایی می‌کنیم اتفاق مبارکی است. آقای شجاعی به واسطه طراحی‌های که داشته است، بانک اطلاعاتی قوی در مورد کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌ها دارد. همچنین برخی اوقات جهت‌دهی می‌کند و باعث اتفاقات خوبی می‌شود اما متاسفانه ما در گرافیک هنوز به این مهم نرسیدیم و در «فلسطین تنها نیست» تنها توانستیم تخمینی بزنیم. فضای گرافیک از کارتون و کاریکاتور متفاوت است، چراکه گرافیست‌ها دارای روابط در سندیکاها هستند و این سندیکاها نیز در سیطره رژیم غاصب صهیونیستی هستند.

نجابتی بیان کرد: در فضای گرافیک، هنرمندان همیشه ترس و نگرانی از دست دادن اعتبار و حتی محروم شدن از امتیازها را دارند برای مثال در داوری جهان اسلام، یک داور ایتالیایی من را کنار کشید و گفت با وجود اینکه با شما همفکر و مخالف رژیم صهیونیستی هستم اما از رای دادنش نگرانم و ترس دارم که با اعمال این رای، در کشورم از همه امتیازها محروم شوم.

وی تصریح کرد: به همین دلایل از آقای شجاعی خواهش کردم که بخش پوستر را به مسابقه بین‌المللی هولوکاست اضافه کند، چراکه قصد داریم که طراحان جهانی هم سو و هم فکر را شناسایی کنیم تا در مراحل بعدی از این اطلاعات استفاده کنیم و به فضای جهانی مقاومت در دنیا برسیم.

شکل‌گیری شبکه‌های انسانی حول نقطه مشترک

سید امیر ناصر جاوید نیز در بخش دیگری از نشست، درباره فعالیت‌های بین‌المللی حوزه هنری توضیح داد: حوزه هنری از دیرباز قرارگاه مبارزه با ظلم و ظالم به ویژه دولت تروریستی آمریکا و رژیم صهیونسیتی بوده و خواهد بود. سه عزیز حاضر در این نشست، از پرچم‌داران این عرصه هستند. البته دیگر پرچمداران هم هستند اما این سه بزرگوار به عنوان ستون حرکت به سمت مبارزه با رژیم صهیونسیتی و آمریکا هستند. در حال حاضر شاهد هستیم جریانی قدرتمند و باهوش از سراسر دنیا بر پایه مسأله مشترک در حال کنش هستند.

وی گفت: پیش تر خیلی از این حرکات پنهان بوده اما الان به برکت خون بچه‌های غزه، صحبت از رژیم صهیونیستی و گفت‌وگو درباره آنها برای همگان راحت‌تر است و ما با جریانی مشخص و موثر در دنیا مواجهیم که حوزه هنری باید تلاش خود را کند تا با این جریان که از خون بچه‌های غزه روییده، نسبت بگیرد. آقای شجاعی این روز (هفتم اکتبر) را برای انتشار فراخوان انتخاب کرده است و این موضوع نیز گویای این مسأله است تا همگی علیه پرونده رژیم صهیونسیتی که در عالم گشوده شده، عمل کنیم.

صهیونیست‌ها بدانند جریان‌ها و هسته‌های مختلف هنری با محوریت حوزه هنری در حال فعالیت هستند و این رژیم بداند لحظه به لحظه در حال کتک خوردن از هنرمندان جهان است.

جاوید اظهار کرد: مخاطب اصلی این مسابقه هنرمندان آزاد عالم هستند؛ این مسابقه سبب می‌شود به یک هویت جمعی برسیم. همچنین، مخاطب مهم دیگری هم به نام رژیم صهیونیستی داریم که می‌دانیم به هر طریق در حال سیلی خوردن است. صهیونیست‌ها بدانند جریان‌ها و هسته‌های مختلف هنری با محوریت حوزه هنری در حال فعالیت هستند و این رژیم بداند لحظه به لحظه در حال کتک خوردن از هنرمندان جهان است.

بخش پایانی نشست به پرسش و پاسخ اهالی رسانه اختصاص داشت.

سیدامیرناصر جاوید معاون امور بین‌الملل حوزه هنری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نمایش آثار مسابقه «هولوساید» در کشورهای دیگر و همچنین نمایش آنها به صورت دیوارنگاره‌های بزرگ همچون پروژه‌های دیگری که در بخش بین‌الملل حوزه هنری انجام شده است، توضیح داد: درست است که وقتی رویدادی برگزار می‌شود، حجمی از هنرمندان داخلی و خارجی حول آن شکل می‌گیرند اما معمولاً این هنرمندان تبدیل به شبکه‌ای انسانی که یا یکدیگر تعامل داشته باشند، نمی‌شوند. حوزه هنری وظیفه خود می‌داند شبکه واقعی بین هنرمندان حول موضوعات مختلف شکل دهد و این شبکه‌هایی که شکل می‌گیرد، واقعی هستند. به همین دلیل هنری که در این رویدادها خلق می‌شود، مورد استفاده همین شبکه‌ها قرار می‌گیرد برای مثال در روز قدسی که گذشت، هنرمندان کاریکاتوریست کوبایی و برزیلی آرس و کینیو، دست به خلق دیوارنگاره با موضوع روز قدس زدند.

وی افزود: کینیو هنرمند برزیلی با توجه به شرایط اقلیمی شهرش که نمی‌توانست دیوارنگاره ترسیم کند، مجموعه‌ای از آثار ضدصهیونیستی را که برخی از آنها در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد، انتخاب کرد و در ساعات متفاوت تصاویر این آثار را به صورت مپینگ روی دیوارهای بلند ۲ ساختمان انداخت تا این رسالت را انجام دهد.

جاوید همچنین به نمایشگاه مجازی این رویداد و فیلمسازی بر اساس آثار ضدصهیونیستی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مجازی مسابقه «هولوساید» را نیز همچون دیگر رویدادهای هنری در حوزه هنری خواهیم داشت. حتی ما فیلمسازانی از کشورهای مختلف را داشتیم که ایده ساخت فیلم‌های کوتاهشان را از کاریکاتورهایی گرفتند که در سایت ایران کارتون آقای شجاعی طباطبایی به نمایش درآمده است. بنابراین بر اساس این جریان، شبکه‌های انسانی حول نقطه مشترک، به شکل طبیعی رقم خواهد خورد.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا