آخرین اخباراستانها > خراسان شمالی

انجام معاملات ملکی با نسخه کاغذی در خراسان شمالی ممنوع می شود



انجام معاملات ملکی با نسخه کاغذی در خراسان شمالی ممنوع می شود

سید علی میرکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: از اول آبان ماه امسال کلیه معاملات مربوط به نقل و انتقال و اجاره نامه در بستر سامانه‌ها انجام خواهد شد.

وی در تشریح اقدامات انجام شده دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان با اشاره به اینکه بسترهای لازم جهت انعقاد قراردادها در بستر سامانه‌های ذیربط فراهم شده است، افزود: از ابتدای امسال ۲ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و قانون ثبت الزام اموال غیرمنقول ابلاغ شد که در راستای آن سامانه‌های خودنویس و کاتب جهت ثبت معاملات و صدور کد رهگیری در حال حاضر فعال هستند.

وی با گلایه نسبت به تعلل و کم کاری برخی دستگاه‌ها، بخصوص اتاق اصناف و اتحادیه واحدهای صنفی مشاورین املاک در برخی از شهرستان‌های استان، تصریح کرد: همه ما در قبال قانون مسئول هستیم و وظیفه داریم در راستای تحقق هرچه بهتر تکالیف قانونی هر یک از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان تلاش کنیم، اما متأسفانه اتاق اصناف برخی شهرستان‌های استان صرفاً با ابلاغ قوانین بالادستی از انجام و عمل به تکالیف آن سرباز زده و چالش‌های زیادی را ایجاد کردند.

میرکریمی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و همچنین ماده ۱۱ قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول کلیه واحدهای صنفی مشاورین املاک ملزم به صدور کد رهگیری در تمامی معاملات خود هستند، تاکید کرد: بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای مسکن استان در مرداد ماه امسال فرصت ۳ ماهه جهت پیگیری و جمع آوری نسخ کاغذی مبایعه‌نامه و اجاره نامه‌ها از کلیه مشاورین املاک سطح استان داده شد که اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها ملزم به جمع آوری نسخ کاغذی می‌باشند.

دبیر کارگروه املاک و مستغلات استان اظهار کرد: از ابتدای آبان ماه حق چاپ و انتشار نسخ کاغذی با توجه به مکاتبات انجام شده با اتحادیه‌های مذکور و بر اساس قانون ممنوع بوده و در صورتی که در بازدیدهای گشت مشترک تنظیم این قراردادها در نسخ کاغذی مشاهده شود مطابق با قانون با متصدی بنگاه برخورد خواهد شد.

میرکریمی ضمن انتقاد از کسب و کار فروش کد رهگیری در برخی از مشاورین املاک اظهار کرد: طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی هرگونه معامله ملکی در بنگاه‌ها بدون صدور کد رهگیری تخلف محسوب شده و واحد صنفی مربوطه پلمپ خواهد شد و در صورتی که متصدی بنگاه اقدام به دریافت وجه در قبال صدور کد رهگیری کند به منزله تخلف بوده و با آن برخورد خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت و تعامل دستگاه‌ها و همچنین اتاق اصناف و اتحادیه‌های مشاور املاک شاهد بهبود وضعیت و ساماندهی هر چه بیش‌تر مشاورین املاک باشیم.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا