آخرین اخبارفرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات

شهید یوسفی در کنار رزم، توجه جدی به خانواده داشت



شهید یوسفی در کنار رزم، توجه جدی به خانواده داشت

محمد مسعود اسماعیلی هم‌رزم شهید احمد یوسفی (همسر راوی کتاب «پاییز آمد»)، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به شخصیت شهید یوسفی گفت: سال ۵۸ پیش از شروع جنگ وارد سپاه شدم. ورودم به سپاه هم‌مان با وقایع کردستان شده بود، همان روزهایی که کومله و دموکرات علیه جمهوری اسلامی ایران قیام کردند و به اشغال بخشی از خاک میهن عزیزمان ایران پرداختند. تا جایی که حتی به نزدیک‌ترین روستای زنجان و برخی از استان‌های هم‌جوار کردستان رسیده بودند. در آن مقطع با شهید احمد یوسفی آشنا شدم.

وی ادامه داد: در همان سال آنهایی که در زمان شاه، دوران سربازی‌شان را گذرانده بودند، تا حدودی با آلات جنگ و نظامی آشنا بودند و به آنهایی که همچون من تازه وارد سپاه شده بودیم، کمک می‌کردند و در برخی مواقع راهنمایی‌های لازم را به ما داشتند. برای مثال شهید سپهبد شیرازی پس از انقلاب به نیروهای بسیجی سپاه و نیروهای متعهد ارتش پیوسته بود و بسیار به دفاع مقدس و به ویژه در بحث کردستان کمک کرد.

این‌هم‌رزم شهید احمد یوسفی در ادامه گفت: شهید احمد یوسفی با بسیاری از الفبای مسائل نظامی آشنا بود و همین موضوع برای من و دیگر اعضای سپاه جذابیت بسیار داشت. از همان مقطع با شهید یوسفی آشنا شدم و آشنایی ما فراتر از محل کار رفت. در آن زمان او بسیاری از اعضای سپاه و شاید ۹۰ درصدشان مجرد بودند. رفاقت من با شهید یوسفی تداوم داشت تا اینکه هر دو ازدواج کردیم و حتی پس از ازدواج، با یکدیگر همسایه شدیم و به صورت خانوادگی با یکدیگر رفت‌وآمد داشتیم و سفرهای خانوادگی بسیاری باهم رفتیم و تا لحظه شهادت‌شان بسیار باهم مأنوس شده بودیم.

اسماعیلی گفت: شهید احمد یوسفی بسیار منضبط، منظم و دارای دیسیپلین نظامی خاصی بود. هم همیشه ظاهر مرتبی داشت. شهید یوسفی در عین حال که ظاهرش به مانند یک فرد منضبط نظامی بود اما روحی بسیار لطیف و دوست داشتنی داشت. شهید یوسفی علی رغم اینکه مسئولیت لجستیک و تدارکات سپاه را برعهده داشت، اما همیشه در نشست‌ها و برنامه‌های دینی و مذهبی همچون تفسیر قرآن و نهج البلاغه شرکت می‌کرد. درواقع او یکی از ارکان اصلی شرکت‌کننده این برنامه‌های فرهنگی و قرآنی بود که در سطح سپاه، شهرستان‌های زنجان و مرکز استان برگزار می‌شد.

وی افزود: شهید احمد یوسفی توجه خاصی به خانه و خانواده داشت. در کنار رزم، جبهه و جهاد همیشه خانواده را مورد توجه قرار می‌داد. در تربیت خانواده و فرزندانش همت بسیاری داشت.

هم‌رزم شهید احمد یوسفی با اشاره به این موضوع که تا چه اندازه انتشار کتاب‌هایی همچون «پاییز آمد» می‌تواند به معرفی شهدا و انتقال سبک زندگی آنها به سبک زندگی امروز کمک کند، گفت: بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که خدمت به شهدا کم‌تر از شهادت نیست. ما باید فرهنگ شهادت و زندگی رزمندگان و شهدا و ایثارگران را به جامعه امروزی و نسل‌های آینده معرفی کنیم. در هشت سال دفاع مقدس جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ را شاهد بودیم که جان‌شان را بر کف دست‌شان گذاشتند و با حضور در عملیات‌های سخت و مختلف در دفاع از میهن تلاش کردند. این رزمندگان باید برای جوانان امروزمان الگو باشد. جوان امروز چرا باید به خاطر ترس از مدیریت خانواده از ازدواج بترسد؟ چرا جوان امروز باید آنقدر خود را کوچک ببیند که نتواند این حس مسئولیت را در خودش مشاهده کند. درحالی که در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم جوانانی که ازدواج می‌کردند و سپس راهی میدان جنگ می‌شدند، نقطه‌ای که برای زنده ماندن‌شان چندان امیدی نبود.

اسماعیلی در پایان گفت: باید زندگی شهدا، رزمندگان و ایثارگران بررسی شود و مورد توجه جوان امروز قرار بگیرد. او باید زندگی شهدا را لمس کند. شهید باقری با همان سن کم به دل دشمن می‌رفت و آنها را شناسایی می‌کرد و اطلاعات دشمن را می‌آورد. شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشگر ۱۷، لشگر را فرماندهی می‌کرد و شب‌ها به حفظ قرآن می‌پرداخت. تک تک شهدا برای‌مان الگو هستند و باید به جوان امروز معرفی کنیم.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا