آخرین اخبارجهان > غرب آسیا و آفریقا

حملات مقاومت عراق به اراضی اشغالی ۳ برابر شده است



حملات مقاومت عراق به اراضی اشغالی ۳ برابر شده است

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «عربی۲۱»، موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن در تحلیلی اعلام کرد: مقاومت اسلامی عراق در ماه سپتامبر فعالیت بی‌سابقه‌ای داشت و ۳۵ حمله علیه اسرائیل انجام داد و اگر در ماه اکتبر نیز همین روند را ادامه دهد (با توجه به اینکه تا این لحظه مسوولیت ۴۷ حمله را برعهده گرفته) تعداد حملاتش تا پایان ماه جاری به نزدیک به سه برابر ماه گذشته می‌رسد.

این تنش روبه‌فزونی با روند حملاتی که مقاومت عراق در تابستان مسوولیت آنها را برعهده می‌گرفت، تفاوت زیادی دارد. مقاومت عراق در تابستان مسوولیت اجرای ۱۳ حمله را در ماه ژوئیه و تنها ۶ حمله در ماه اوت را بر عهده گرفت و احتمالا دلیلش این بوده که در آن زمان مشغول درگیری‌های پراکنده‌ای با نیروهای آمریکایی بود.

طبق تحلیل این موسسه آمریکایی، با اجرای این تعداد بالا از حملات در شمال اراضی اشغالی چه بسا مقاومت عراق به دنبال اعلام حمایت خود از حزب‌الله لبنان است، در ابتدای تابستان، بیشتر حملات مقاومت عراق بر بنادر اسرائیلی متمرکز بود و این باعث شد که گروه‌های عراقی در چارچوب عملیات محاصره‌ای به رهبری انصارالله در یمن قرار بگیرند. اما اکنون تمرکز بر پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در ارتفاعات جولان است، دوم اکتبر همزمان با اعلام حمله‌ای از سوی مقاومت عراق، حمله پهپادی موفقیت‌آمیزی انجام شده که به کشته شدن ۲ سرباز اسرائیلی در جولان و زخمی شدن نزدیک به ۲۴ تن منجر شد که ۲ تن از آنها وضعیت وخیمی داشتند.

در ادامه این تحلیل آمده است: علاوه بر این مهاتی که در بیانیه‌های مقاومت عراق اعلام شدند، (که معمولا با ویدیوهایی جدید از شلیک موشک‌ها همراه است) شامل تعداد بیشتری از موشک‌های کروز شلیک شده به اسرائیل در مقایسه با قبل بودند.

نسبت حملات موشکی از ۱۸ درصد در هفته پایانی سپتامبر به ۳۱ درصد در هفته اول اکتبر افزایش داشت سپس بار دیگر در هفته دوم این ماه به ۶ درصد کاهش یافت.

موسسه یاد شده گزارش داد: حدود دو سوم موشک‌های کروز پیشرفته مدل ارقب (از زیرشاخه‌های قدس) که از ژوئیه از عراق به اراضی اشغالی شلیک شدند، (یعنی ۱۱ موشک از ۱۷ موشک شلیک شده معادل ۶۴ درصد) در موج حملات سریع در حدفاصل اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر استفاده شدند.

مقاومت اسلامی عراق اجرای حملات پهپادی را نیز اعلام کرد و پهپاد مدل «شاهد ۱۰۱» همچنان تا این لحظه بیشترین استفاده را داشته و در کنار آن از پهپادهای مدل «کاس۰۴» و «شاهد۱۳۶» به شکل گسترده‌ای در حملات علیه اهدافی در شهر ایلات استفاده شد.

مقاومت عراق سوم اکتبر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یک پایگاه مهم در جنوب اراضی اشغالی را با استفاده از پهپادی بسیار پیشرفته برای اولین بار هدف قرار داد.

موسسه یاد شده تاکید کرد: به طور مشخص وب‌سایت «صابرین نیوز» در این خصوص اعلام کرد که این پهپاد برای مانور جهت فرار از پدافندهای هوایی طراحی شد، همچنین «عبدالله بدران» مدیر دفتر شبکه المیادین در بغداد که شبکه‌ای وابسته به حزب‌الله لبنان است، چهارم اکتبر تصریح کرد که پهپاد جدید از قدرت بهتری برای مانور و سرعت بالاتری برخوردار است و مقاومت با استفاده از این نوع پهپادها وارد مرحله جدیدی شده است.

به گفته بدران، نیروهای مقاومت عراق از این پهپادها برای حمله به اهدافی پیش‌بینی‌نشده با هدف غافلگیری دشمن استفاده می‌کنند.

او در این مصاحبه با تاکید بر نقش گردان‌های حزب‌الله عراق آنها را عنصر مهمتری و سنگ بنای مقاومت عراق توصیف کرد.

این موسسه آمریکایی در ادامه اعلام کرد: ابوعلاء الولایی، فرمانده نیروهای گردان‌های سید الشهداء هفتم اکتبر به با انتشار بیانیه‌ای در پلتفرم ایکس به مناسبت سالروز حمله حماس به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد، «به کل محور مقاومت به ویژه مقاومت اسلامی عراق عملیات پشتیبانی‌شان را که جبروت رژیم را نابود و دل‌های مومنان را شاد کرد، تبریک می‌گوییم، همانگونه که حزب‌الله همچنان اولین خط دفاع غزه است، عراق به اولین جبهه پشتیبانی لبنان و غزه تبدیل شده است.»

در پایان تحلیل موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن نیز آمده است: قطعا گروه‌های مقاومت عراق ادعاهای خود درباره انجام حملات علیه اسرائیل را افزایش دادند و چه بسا تلفاتی نیز رخ داده است، با وجود اینکه مرتبط کردن ادعاهای عراق به حملاتی که در اسرائیل انجام می‌شود، به دلایل جغرافیایی و دیگر دلایل دشوار است اما انتشار تصاویر جدیدی از عملیات شلیک پهپادها حاکی از این است که این حملات واقعی هستند و احتمال دارد برخی از این پهپادها به اسرائیل رسیده باشند و چه بسا یک یا ۲ مورد آنها تلفاتی ایجاد کرده است، آنچه درباره آن تردیدی وجود ندارد این است که اسرائیل برای بازدارندگی دربرابر هرگونه تشدید این حملات تلاش خواهد کرد و این امر احتمالا در هفته‌های آتی آن را به حمله علیه یک یا چند تن از رهبران عراق و یا تخریب پایگاه‌های آنها در سوریه یا عراق سوق می‌دهد.   

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا