آخرین اخباراستانها > اصفهان

اپلیکیشن آموزش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ در اصفهان تولید شد


زینب اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه سرطان روده به عنوان یکی از معدود سرطان‌های کاملاً قابل پیشگیری شناخته شده و شواهد نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته, موارد بروز و مرگ سرطان روده بزرگ در اثر غربالگری‌های منظم این بیماری کاهش داشته است.

وی گفت: به منظور شناسایی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ، انجام تست fit بشکل رایگان برای افرای بالای ۵۰ سال در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد و این در حالی است که علی رغم این ظرفیت، افراد کمتری به انجام این تست ابراز تمایل می‌کنند از همین رو در قالب این طرح تحقیقاتی اقدام به علت یابی و رفع موانع کردیم.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طی طراحی این اپلیکشین بدنبال افزایش آگاهی و حساسیت زدایی در بین جمعیت تحت نظر برای استفاده از تست fit شدیم، ادامه داد: در ابتدا پرسش نامه‌هایی بر اساس شش محور، حساسیت درک شده ، شدت درک شده ، منافع انجام کار ، موانع انجام کار ، خودکارآمدی ، راهنما برای عمل و محتوای آموزشی شدیم.

وی افزود: در ابتدا حساس کردن مردم به خطر سرطان روده بزرگ و سپس آگاه کردن آنها از شدت و عوارض این سرطان در صورت پیشروی و پس از آن اعلام می‌شود که اگر تست fit انجام بشود چه منافعی برای آنها دارد و موانعی که مردم از انجام این تست سرباز می‌زنند بررسی و اعلام می‌شود که اگر به علت درد است یا شرم و حیا، سلامتی در اولویت اول است و اگر هزینه دلیل امتناع است که رایگان در مراکز بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت مثبت شدن تست fit، مجدداً تست انجام و با توجه به سبک غذایی و شرایط زندگی و مشکلات گوارشی در فرد سپس به متخصص ارجاع و کولونسکوپی داده می‌شود تجویز می‌شود، گفت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های گوارشی هستند، ترشح زیاد اسید معده، نداشتن آب آشامیدنی سالم، مبتلا به یبوست و مصرف کم فیبر و سبزیجات دارند از افراد درمعرض خطر سرطان روده بزرگ هستند.

اسماعیلی با اعلام اینکه توصیه ما به افراد بالای ۵۰ سال ، انجام تست رایگان fit در مراکز بهداشتی و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ است، ادامه داد: تست fit به نمونه برداری از مقعد گفته می‌شود، با طراحی و تولید اپلیکیشن آموزش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ، با افزایش جمعیت استفاده کننده از تست fit مواجه شدیم.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا