آخرین اخبارورزش > کشتی و وزنه برداری

دغدغه کشتی‌گیران برای حل یک کارشکنی/ تلاش رئیس جواد خواهد داد؟


به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های کشتی زیر ۲۳ سال جهان از ۳۰ مهر تا ۶ آبان و رقابت‌های جهانی اوزان غیرالمپیکی هم ۷ تا ۱۰ آبان برگزار می‌شود، این رقابت‌ها در اوزان غیرالمپیکی است و شاید غیبت برخی نامداران کشتی در این مسابقات نکته‌ای منفی تلقی شود، اما با توجه به حضور متفاوت تیم ملی کشتی آزاد آمریکا و همچنین حضور کشتی‌گیران مطرح روس از جمله «عبدالرشید سعدالله‌یف» و «زائوربک سیداکوف» به جذابیت این رقابت افزوده خواهد کرد و حتی برخی رسانه‌های روسی از حضور «عبدالرشید سعدالله‌یف» ملقب به «تانک روس» و «زائوربک سیداکوف» در رقابت انتخابی تیم ملی روسیه برای حضور در رقابت های قهرمانی جهان خبر دادند و در صورتی که «عبدالرشید سعدالله‌یف» به این مسابقات برسد، مثلث کامران قاسمپور، دیوید تیلور و تانک روس می‌تواند جذابیت این رقابت‌ها را دوچندان کند.

کامران قاسمپور به میدان آمد

البته بدون شک کل سرسبد این مسابقات حضور کامران قاسم‌پور آزادکار ایرانی است که از قبل از المپیک پاریس در کانون توجه بود؛ کامران که پیش از این در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می‌گرفت و پشت خط حسن یزدانی بود؛ پس از مدتی تغییر وزن داد و در وزن ۹۷ کیلوگرم به میدان رفت، اما او در وزن ۹۲ کیلوگرم دو مدال جهانی در کارنامه خود داشت اما به دلیل غیرالمپیکی بودن این وزن شانس خود را در ۹۷ کیلوگرم امتحان کرد اما در نهایت مصدومیت‌های پی در پی و دومین شکست او مقابل کایل اسنایدر المپیک پاریس را از کامران گرفت و امیرعلی آذرپیرا جوان تازه نفس این وزن راهی پاریس شد و به مدال برنز این مسابقات هم رسید.

کامران که دیگر شانسی برای حضور در المپیک نداشت روی مسابقات جهانی غیرالمپیکی‌ها تمرکز کرده بود که بحث مصدومیت حسن یزدانی و عمل جراحی او و دوره نقاهتش به وجود آمد و قرار بر این شد که اگر کتف یزدانی پس از پایان دوره نقاهتش او را در مسابقات مجارستان یاری نکند، کامران شانس خود را در وزن ۸۶ کیلوگرم امتحان کند، که البته این اتفاق رخ نداد و یزدانی در مسابقات مجارستان خیلی خوب ظاهر شد و برای حضور در المپیک پاریس اعلام آمادگی کرد و در نهایت در المپیک پاریس هم به مدال نقره رسید.

دغدغه کشتی‌گیران برای حل یک کارشکنی/ تلاش رئیس جواد خواهد داد؟

مثلث کامران، دیوید تیلور و تانک روس در آلبانی؟

مسابقه انتخابی برای حضور در مسابقات جهانی بین قاسمپور و امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ کیلوگرم چند هفته پیش برگزار شد و علی رغم اینکه کامران به دلیل آنفولانزا کمی از آمادگی به دور بود اما با اقتدار موفق به شکست حریف خود شد و دوبنده تیم ملی کشتی آزاد را در مسابقات جهانی آلبانی در اوزان غیرالمپیکی تصاحب کند. حالا در آستانه مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی خیلی از علاقمندان به کشتی ایران منتظر هستند که کامران خوش تکنیک در این رقابت‌ها چه نتیجه‌ای کسب می‌کند و آیا به سومین مدال طلای جهانی خود می‌رسد یا خیر. البته قاسمپور در این مسابقه رقیبان سرسختی دارد و یکی از آن‌ها دیوید تیلور آمریکایی است؛ او که قبل از المپیک از دنیای کشتی خداحافظی کرده بود و به مربیگری روی آورده بود دوباره حالا به تشک کشتی برگشته اما این بار در یک وزن بالاتر قرار است کشتی بگیرد. او با حضور در وزن ۹۲ کیلوگرم، توانسته دوباره دوبنده تیم ملی آمریکا را از آن خود کند و به این ترتیب باید در این مسابقات شاهد جدال سرسخت کامران و دیوید تیلور آمریکایی باشیم.

دغدغه کشتی‌گیران برای حل یک کارشکنی/ تلاش رئیس جواد خواهد داد؟

کری عجیب تیلور برای قاسمپور

البته حریفان کامران تنها به دیوید تیلور آمریکایی ختم نمی‌شود؛ «سعدالله یف» ملقب به تانک روس برای حضور در ترکیب روس‌ها در آلبانی باید در رقابت‌های انتخابی شرکت کند. «عبدالرشید سعدالله‌اف» هم که در قهرمان کشوری روس‌ها نفر اول ۹۷ کیلوگرم شده، باید با «آلن باگایف» نفر اول ۹۲ کیلوگرم مبارزه انتخابی بدهد. او باید از سد «آلن باگایف» عبور کند تا جواز حضور در جهانی آلبانی را کسب کند. اگرچه به نظر می رسد که حضور تانک روس تا حد بسیار زیادی قطعی باشد و «باگایف» حریف او نخواهد بود. نکته جالب توجه اینکه از الان کری خواندن‌های دیوید تیلور آغاز شده و به استقبال مبارزه با «سعدالله‌یف» رفته و معتقد است مسابقه او و تانک روسی مهمترین مبارزه تیرانا است! با این حال باید منتظر جدال سرسخت مثلث کامران قاسمپور، دیوید تیلور و تانک روس باشیم.

سنگ اندازی دوباره آلبانی‌ها برای کشتی ایران؟

در کنار مسائل فنی و حضور حریفان سرسخت در این مسابقه، مهم‌ترین مسئله این روزهای کشتی ایران بحث ویزا از سوی کشور میزبان است. رفتار کشور آلبانی در قبال ورزشکاران ایرانی در چند سال اخیر بسیار مغرضانه بوده و این کشور چند سالی می‌شود تنش دیپلماتیک خود را با ایران به بالاترین حد رسانده به طوری که در مسابقات زیر ۲۳ سال جهان سال گذشته به کشتی‌گیران ایرانی ویزا نداد و آن‌ها این مسابقات را از دست دادند، بنابراین این روزها مهم‌ترین دغدغه مسئولان فدراسیون کشتی ایران، بحث صدور ویزای تیم‌های ملی کشتی است تا دوباره ماجرای سال گذشته تکرار نشود.

در مسابقات کشتی زیر ۲۳ سال ۲۰۲۳، کشور میزبان در اقدامی سیاسی، از صدور ویزا به کشتی‌گیران ایرانی سرباز زد، در آن مقطع زمانی فدراسیون کشتی ایران بسیار تلاش کرد تا اتحادیه جهانی کشتی را مجاب کند که برای کشور آلبانی جریمه‌ای در نظر گرفته بگیرند یا حداقل دیگر میزبانی هیچ مسابقه‌ای را به آلبانی‌ها ندهند، اما این اتفاق رخ نداد و دوباره آن‌ها امسال میزبان مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی شدند و در آبان‌ماه سال جاری باید میزبان کشتی‌گیران ایرانی و سایر کشورها باشند، که البته مشخص نیست امسال هم کارشکنی و رفتار مغرضانه آلبانی‌ها با ایران ادامه خواهد داشت یا خیر. البته پیش از این در رشته وزنه‌برداری هم این کشور به وزنه‌برداران ایران ویزا نداد و آن‌ها هم از حضور در مسابقات بازماندند، بنابراین این کارشکنی تنها مختص به کشتی نیست.

حالا این روزها فدراسیون کشتی با توجه به سابقه بد کشور آلبانی از ماه‌ها پیش رایزنی‌هایی را برای تسهیل صدور روادید قهرمانان ایران آغاز کرده، یکی از این اقدامات دیدار علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در حاشیه مسابقات کسب سهمیه المپیک در ترکیه با نناد لالوویچ و بعد هم دیدار مشترکی که با رئیس فدراسیون کشتی آلبانی داشته است. در این نشست تماس تلفنی هم با مسئولان سیاسی این کشور برقرار شد تا برای صدور ویزای ایرانی‌ها مذاکرات کامل شود. حالا با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و پیگیری جدی که از سوی فدراسیون کشتی شده، بعید است که آلبانی این بار هم کارشکنی کند و از صدور ویزا به کشتی‌گیران ایرانی امتناع کند اما با این حال باید تا لحظه آخر منتظر ماند و به نظر می‌رسد به غیر از حریفان سرسختی که کشتی‌گیران ایران در این مسابقات دارند؛ استرس و نگرانی از صدور ویزا هم باید به آن اضافه شود.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا