آخرین اخباراخبار جهان > غرب آسیا

پهپاد حزب‌الله چگونه با فریب پدافند اسرائیل به بنیامینا رسید؟ | انتشار جزئیات جالب؛ پهپادها ایرانی بودند؟


به گزارش همشهری‌آنلاین، تلویزیون اسرائیل امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که تحقیقات ارتش درباره پهپاد مهاجم به پایگاه نیروهای گولانی و انفجارش در سالن غذاخوری این نیروها نشان می‌دهد که این پهپاد از نوع «صیاد ۱۰۷» حزب‌الله لبنان بوده است.

ارتش اشغالگر در ادامه ادعا کرد که این نوع پهپاد با سر جنگی، می‌تواند حامل ۳ تا ۵ کیلوگرم مواد منفجره باشد. براساس این تحقیق، تلاش پدافند هوایی اسرائیل برای رهگیری این پهپاد با شکست مواجه شد و آژیرهای خطر نیز همزمان با این حمله فعال نشده بود.

اما درباره اینکه چگونه این پهپاد توانسته تمامی لایه‌های پدافندی اسرائیل را پشت سر بگذارد، جزئیات جالبی منتشر شده است.

به نوشته روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، محافل امنیتی اسرائیل به‌دنبال شناسایی نوع پهپاد «حزب‌الله» هستند که شب یکشنبه، یک اردوگاه ارتش اسرائیل در بنیامینا، واقع در جنوب شهر حیفا را مورد هدف قرار داد و چهار سرباز را کشت و حدود ۹۰ نفر دیگر را هم زخمی کرد که از این تعداد وضعیت ۱۲ نفر وخیم گزارش شده است.

رون بن یشای، کارشناس مسائل امنیتی در روزنامه «یدیعوت أحرونوت»، نوشت که «به احتمال قوی، پهپاد منفجرشده‌ای که هدف خود را به دقت بالایی مورد اصابت قرار داد، از نوع صیاد ۱۰۷ و تولید ایران است و به‌طور گسترده‌ای در اختیار حزب‌الله قرار دارد که این پهپادها را خود حزب‌الله نیز در لبنان به تعداد زیاد تولید می‌کند».

او همچنین نوشت که «مسیر صیاد ۱۰۷ می‌تواند برنامه‌ریزی شود، به‌طوری که ارتفاع و جهت پرواز خود را در فواصل منظم تغییر دهد؛ این موضوع موجب می‌شود شناسایی و پیگیری آن دشوار باشد. این پهپاد می‌تواند تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر پرواز کند و همچنین کوچک است و مقطع راداری بسیار کمی دارد، برخلاف پهپادهای بزرگ که از فلز ساخته شده‌اند. شناسایی این نوع پهپاد تنها از طریق حرارتی که از موتورش تولید می‌شود ممکن می‌باشد و شناسایی آن با وسایل بصری دشوار است.»

پهپاد حزب‌الله چگونه با فریب پدافند اسرائیل به بنیامینا رسید؟ | انتشار جزئیات جالب؛ پهپادها ایرانی بودند؟

وی گفت: «تمامی احتمالات بررسی خواهند شد، اما از الآن مشخص است حزب‌الله موفق شده است تا با استفاده از یک شلیک ترکیبی از موشک‌ها و دو پهپاد، سیستم‌های شناسایی ارتش اسرائیل را مختل کند. این پهپادها به منطقه دریا در مقابل سواحل شمالی رسیدند و یکی از آن‌ها توسط گنبد آهنین ساقط شد. ارتش، جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای تهاجمی را به دنبال پهپاد باقی‌مانده فرستاد، اما ناگهان آن را گم کردند. ارتش در حال حاضر در حال تحقیق است که چگونه ممکن است هواپیماها و هلی‌کوپترهای جنگی این پهپاد را شناسایی کرده باشند، اما در یک لحظه آن را گم کرده‌اند. در این خصوص یک تحقیق عمیق در حال انجام است».

این کارشناس مسائل امنیتی در ادامه نوشت که احتمالاً این پهپاد از قبل برنامه‌ریزی شده بود تا به سمت زمین یا به سمت دریا به‌صورت ناگهانی فرود بیاید و در ارتفاع پایین به پرواز خود ادامه دهد و از مسیر زمین در سواحل استفاده کند و سپس از تپه‌های ساحلی برای فرار از وسایل شناسایی بهره بگیرد.

بن یشای ادامه داد: «حزب‌الله در سال گذشته تجربه زیادی در فعال‌سازی پهپادها کسب کرده و موفق شده است تا خسارات قابل توجهی به‌ویژه به سربازان ارتش اسرائیل در داخل پایگاه‌های دوردست بزند. بیش از نیمی از پهپادهایی که حزب‌الله شلیک می‌کند، توسط جنگنده‌های ارتش یا از طریق سیستم‌های گنبد آهنین و فلاخن داوود ساقط می‌شوند. اما به‌دلیل کوچک بودن پهپاد و مقطع راداری بسیار کم پهپادها، در مواقعی اتفاق می‌افتد که رادارهای هواپیماها و هلی‌کوپترها آن‌ها را گم می‌کنند، به‌ویژه در نواحی تپه‌دار ساحلی که بازتاب راداری از مسیرهای زمین غالب و گمراه‌کننده است».

پهپاد حزب‌الله چگونه با فریب پدافند اسرائیل به بنیامینا رسید؟ | انتشار جزئیات جالب؛ پهپادها ایرانی بودند؟

این کارشناس اسرائیلی مسائل نظامی در بخش پایانی نوشت:‌«در صنایع امنیتی و همچنین در ارتش اسرائیل در حال کار بر روی راه‌حل‌هایی هستند، اما پهپادهای انفجاری هوشمندی که ایرانی‌ها تولید می‌کنند، به سیستم‌های هدایت با جاذبه و همچنین هدایت ماهواره‌ای مجهزند و می‌توانند مسیر خود را ادامه دهند و با دقت به هدف خود ضربه بزنند، حتی در شرایطی که به آن‌ها اختلالات جی‌پی‌اس متنوعی وارد می‌شود که می‌تواند آن‌ها را گمراه کند».

به ادعای بن شای، سیستم‌های خاص ماهواره‌ای روسی و چینی وجود دارد که گاهی اوقات ایرانی‌ها و حزب‌الله برای مقابله با اختلالات جی پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا