آخرین اخباربین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی

افشای طرح اسرائیل برای تقویت عادی‌سازی با ریاض و فشار بر قاهره



افشای طرح اسرائیل برای تقویت عادی‌سازی با ریاض و فشار بر قاهره

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه روسیا الیوم، روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشی با عنوان «پیشنهادی جسورانه برای نجات روند عادی‌سازی با عربستان سعودی» از تلاش‌های تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با عربستان پرده برداشت.

یک منبع سیاسی ارشد به معاریو گفت که «روابط دقیق قدرت در منطقه اکنون امکان استفاده از فشار دیپلماتیک و استراتژیک را فراهم کرده است. اسرائیل قصد دارد از نقض غیررسمی توافقنامه صلح مصر در سینا به عنوان ابزاری برای فشار بر عربستان و همچنین برای تقویت صلح سرد بین قاهره و تل‌آویو استفاده کند».

بیلد اربالی، نویسنده این گزارش در معاریو، عنوان کرد که خاورمیانه همچنان درگیر نزاع‌ها و تنش‌های مداوم است، اما گفت‌وگویی که با یک منبع سیاسی صهیونیستی انجام داده، حاوی پیشنهادی تازه و جسورانه برای تقویت عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بوده است.

این پیشنهاد بر استفاده پیچیده از روابط قدرت به ویژه با تمرکز بر نقش عربستان سعودی، در منطقه تأکید دارد.

این طرح بر فشار دیپلماتیک و استراتژیک تکیه دارد و نقض غیررسمی توافقنامه صلح مصر در سینا را به‌عنوان ابزاری برای فشار بر مصر و عربستان استفاده می‌کند.

هدف نهایی ایجاد وضعیتی «برد-برد» است که به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و تقویت صلح با مصر منجر شود.

به گفته این منبع، «عربستان سعودی میان قدرت‌های بزرگی که در حال جنگ با یکدیگر هستند، قرار دارد.» وی به‌ویژه به ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، اشاره کرد که به دلیل تهدیدات ایران در خلیج فارس، با این کشور توافق‌نامه عادی‌سازی امضا کرده بود.

بن سلمان همچنین رهبری برنامه اصلاحات گسترده‌ای با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را به‌عهده دارد که هدف آن تنوع‌بخشی به اقتصاد سعودی و کاهش وابستگی به نفت، و همچنین عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

علاوه بر این، در دوران بن سلمان، عربستان سعودی تغییرات اجتماعی عمده‌ای را تجربه کرده است و این اصلاحات نشان‌دهنده تمایل به تغییرات درونی است، اما در عین حال پیچیدگی‌های اوضاع داخلی کشور را نیز برجسته می‌کند.

همچنین روابط استراتژیک عربستان سعودی با ایالات متحده همچنان اهمیت زیادی دارد و بهبود روابط با واشنگتن ممکن است عامل مهمی در تصمیم ریاض برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی باشد.

منبع صهیونیستی می‌گوید که این پیشنهاد شامل چندین مرحله پیچیده است. در اولین مرحله، رژیم صهیونیستی باید از کارت مصر استفاده کرده و به قاهره اولتیماتوم دهد: یا به رژیم صهیونیستی در ایجاد ترتیبات امنیتی پایدار در غزه کمک کند یا اینکه به سعودی‌ها اجازه دهد وارد عمل شوند. در غیر این صورت، مصر با تحریم‌های سنگین آمریکا به دلیل نقض نظامی توافقنامه صلح در سینا مواجه خواهد شد.

یارون فریدمان، کارشناس نظامی صهیونیستی، اظهار داشت که «به نام (مبارزه با تروریسم)، ارتش مصر هزاران سرباز و صدها خودروی زرهی و تانک را به صحرای سینا آورده است.»

روزنامه معاریو افزود که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مصر نیروهای هوایی خود را نیز به سینا فرستاده و پایگاه‌های هوایی جدیدی ایجاد کرده است که این اقدام کاملاً با توافقات صلح مغایرت دارد.

فریدمان همچنین نوشت که «تهدیدات رسمی مصر مبنی بر قطع روابط با اسرائیل فقط در رسانه‌های عربی خارج از مصر مطرح می‌شود، در حالی که در اخبار داخلی مصر، بر اهمیت توافق صلح برای امنیت منطقه تأکید می‌شود.»

ایلی دیکل، سرهنگ بازنشسته، افسر سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و پژوهشگر امور مصر، به معاریو گفت که «هیچ توضیحی درباره اینکه چرا مصر در دو سال گذشته نیروهای زرهی خود را با ۷۰۰ تانک افزایش داده است، در رسانه‌ها یافت نمی‌شود.»

این منبع صهیونیستی همچنین افزود که پیشنهاد شامل فشار بر عربستان سعودی نیز می‌شود.

وی توضیح داد که اجرای این توافق بدون تخطی مصر از شرایط کنونی ممکن است منجر به مهاجرت گسترده از نوار غزه و مصر به شهر نئوم در عربستان سعودی شود.

نئوم یک پروژه جاه‌طلبانه برای ساخت یک شهر بزرگ جدید در عربستان سعودی است و هر گونه تهدیدی علیه این پروژه می‌تواند حساسیت و خطر ویژه‌ای برای عربستان به‌همراه داشته باشد.

در مرحله سوم این پیشنهاد، تلاش برای درگیر کردن اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان، در روند عادی‌سازی روابط مطرح شده است.

این طرح پیشنهاد می‌دهد که اندونزی به‌عنوان بخشی از توافق، روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده و با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مناطق مرزی با اراضی اشغالی مشارکت کند.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا