آخرین اخباراخبار جهان > غرب آسیا

پروتکل پشه؛ تاکتیک غیرانسانی ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان+ تصاویر و جزئیات


به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس «ارتش اسرائیل فلسطینیان را مجبور کرده که وارد خانه‌ها و تونل‌هایی در غزه که احتمال داشته تله انفجاری در آنها باشد، بروند تا از آسیب به نیروهای خود جلوگیری کند» این گزارش امروز شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با استناد به صحبت‌های پنج اسیر فلسطینی است که قربانی این مسئله بوده‌ و همچنین یک نظامی اسرائیلی است که در یگانش از این شیوه استفاده می‌شود.

این سرباز اسرائیلی گفت که در یگانش دو اسیر فلسطینی برای این منظور استفاده می‌شوند و افزود چنین روندی در میان یگان‌های ارتش اسرائیل در غزه متداول است.
او توضیح داد که «به آن‌ها (دو اسیر فلسطینی) گفتیم قبل از ما وارد ساختمان شوند تا اگر تله‌ای باشد، آن‌ها منفجر شوند و نه ما». به گفته او، این روند در ارتش اسرائیل به‌قدری رایج است که نامی دارد و به آن «پروتکل پشه» می‌گویند.

به گزارش سی‌ان‌ان به استناد اظهارات این نظامی صهیونیست و پنج غیرنظامی فلسطینی، گستره و دامنه استفاده از این شیوه در سراسر غزه شامل شمال این منطقه، شهر غزه، خان‌یونس و رفح گسترده بوده است.

پروتکل پشه؛ تاکتیک غیرانسانی ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان+ تصاویر و جزئیات

این اقدام ارتش اسرائیل در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر در فعالیت‌های نظامی یا اجبار آن‌ها به حضور در عملیات نظامی ممنوع است.
استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی همچنین بهانه‌ کشتار گسترده مردم غزه از ابتدای جنگ بوده و رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که حماس را به استفاده از غیرنظامیان در غزه به‌عنوان سپر انسانی و تعبیه زیرساخت‌های نظامی در مناطق غیرنظامی متهم می‌کند و با همین بهانه بیش از ۴۲ هزار فلسطینی که به تأیید سازمان ملل اغلب زن و کودک هستند را به خاک و خون کشیده است.
یکی از افرادی که ارتش اسرائیل از او به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده، محمد سعد ۲۰ساله است که حملات اسرائیل او را از خانه‌اش در جبالیا در شمال غزه آواره کرد و بعد زمانی که برای دریافت کمک غذایی برای خود و برادران کوچک‌ترش رفته بود، توسط ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاهی نظامی در رفح برده شد و ۴۷ روز آنجا نگه داشته شد و در این مدت برای مأموریت‌های شناسایی باهدف جلوگیری از به‌خطرافتادن سربازان اسرائیلی از او استفاده می‌کردند.

او گفت که آن‌ها لباس نظامی تنش کردند و روی آن دوربین کار گذاشتند و افزود «از ما می‌خواستند کارهایی مانند بلندکردن فرش و فیلم‌گرفتن از زیر پله‌ها انجام دهیم یا اگر چیزی پیدا می‌کردند، می‌خواستند بیرون بیاوریم. مثلاً از ما می‌خواستند وسایل خانه را برداریم، آنجا را تمیز کنیم، مبل را جابه‌جا کنیم و در یخچال و کمد را باز کنیم».

پروتکل پشه؛ تاکتیک غیرانسانی ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان+ تصاویر و جزئیات

او در ادامه توضیح داد که علت این رفتارشان، وحشت از مواد منفجره پنهان بود و گفت که در آخرین عملیات دیگر لباس نظامی تنش نکردند و از او خواستند از یک تانک بجا مانده از ارتش اسرائیل فیلم بگیرد که بعد از پشت به او شلیک کردند اما به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند و سپس در خان‌یونس با سی‌ان‌ان مصاحبه کرد.

طبق این گزارش، همه فلسطینی‌های مورداستفاده ارتش اسرائیل بزرگسال نبودند و محمد شبیر ۱۷ساله هم یکی از آن‌ها بوده است. او گفت که پس از شهادت پدر و خواهرش در حمله اسرائیل به خانه آن‌ها در خان‌یونس، به اسارت سربازان این رژیم درآمد و بعد در مکان‌هایی که احتمال خطر وجود داشت، به‌عنوان سپر انسانی مورداستفاده قرار گرفت.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا