آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

عطوان: دستور تخلیه حزب‌الله به شهرک‌نشینان، آغاز فرار بزرگ از لبنان و غزه است



عطوان: دستور تخلیه حزب‌الله به شهرک‌نشینان، آغاز فرار بزرگ از لبنان و غزه است

به گزارش ایسنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی درباره ابلاغیه حزب‌الله لبنان برای شهرک نشینان صهیونیست در منطقه «الجلیل» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی نوشت: «زمانی که حزب‌الله دستور (نه هشدار) را صادر می‌کند تا شهرک نشینان اسرائیلی ۲۵ شهرک در شمال فلسطین اشغالی را فوراً و بدون تأخیر تخلیه کنند، زیرا آنها به اهداف نظامی مشروعی برای نیروهای هوایی و موشکی مقاومت اسلامی لبنان تبدیل شده‌اند، این یک موضع «بی‌سابقه» در تاریخ درگیری‌های عربی-صهیونیستی بوده و درواقع پاسخی قوی به تلاش‌های دشمن برای انتقال جنگ نسل‌کشی به لبنان است و مشابه اتفاقات یک سال گذشته در نوار غزه می‌تواند مقدمه‌ای برای عملیات گردان‌های یگان ویژه رضوان برای حمله و آزادسازی الجلیل باشد.

بیانیه حزب‌الله دقیق بود و اسامی ۲۵ شهرک مورد هدف را ذکر کرد. این دستور همراه با تشدید قابل توجه حملات مقاومت لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی فلسطین در شهرهای بزرگی مانند حیفا، تل‌آویو، صفد، عکا، طبریه و اصبع الجلیل اشغالی صادر شد.

پیام تصویری حزب‌الله برای شهرک نشینان صهیونیست

این دستورها به در پاسخ به دستورهای مشابه توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهروندان لبنان و نوار غزه صادر می‌شود تا روستاها، شهرها و اردوگاه‌های خود را قبل از بمباران و کشته و زخمی شدن صدها نفر تخلیه کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی با دستورهای تخلیه اقدام به کوچاندن اجباری هزاران نفر از ساکنان غیرنظامی بی‌دفاع به بهانه حفاظت از جان غیرنظامیان می‌کند و مدعی رعایت قوانین بین‌المللی است. اما تفاوت در لبنان و غزه با شهرک‌های الجلیل در این است که اغلب شهرک نشینان سرباز ذخیره هستند و درصد زیادی از آنها نیز مسلح هستند.

مقاومت اسلامی لبنان نیز با استناد به عبارت قرآنی «بضاعتکم رُدّت إلیکُم» (متاع شما به شما برگردانده شد) از همین روش پیروی می‌کند، به این معنا که مرحله جدید و فعلی که مقاومت چند روز پیش آغاز آن را در زمینه مقابله با اشغالگران در لبنان اعلام کرد؛ شامل بمباران تمام این شهرک‌ها و کشتن اکثر ساکنان آن‌ها در صورت امتناع از اجرای دستورات حزب‌الله می‌شود؛ چراکه شهرک‌هایشان به پناهگاهی برای نیروهای رژیم صهیونیستی و پایگاه‌های نظامی تبدیل شده است.

آوارگی هزاران شهرک‌نشین به دلیل ترس و وحشت از احتمال اجرای قریب الوقوع این دستورات، عملاً آغاز شده است و طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی صهیونیستی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد آوارگان از شهرک‌ها، شهرها و روستاهای شمال فلسطین اشغالی در عرض چند روز از مرز ۲۰۰ هزار نفز فراتر برود.

این موج آوارگی نشان می‌دهد جنگی که نتانیاهو چند هفته پیش علیه لبنان به راه انداخت، به هیچ یک از اهدافش، به‌ویژه ایجاد یک منطقه حال مرزی در امتداد مرز لبنان و خلع سلاح حزب‌الله دست نیافته است و مهمتر از همه این جنگ به جای بازگشت آوارگان به شهرک‌های خود در الجلیل اشغالی، منجر به آوارگی و شاید کشته شدن کسانی شود که در آنجا باقی مانده‌اند.

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تصادفی این است که تشدید عمدی تنش توسط مقاومت اسلامی لبنان و عملیات شجاعانه آن، نه تنها پس از تلفات انسانی و مادی فزاینده رژیم صهیونیستی در جبهه لبنان رخ داده، بلکه همزمان با ۲ اتفاق و تحول مهم صورت گرفته است.

اتفاق نخست عملیات ضد صهیونیستی یکشنبه بود که توسط مجاهد فلسطینی ساکن شهرک «قلنسوه» در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ انجام شد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

این عملیات در قلب تل‌آویو و نزدیک پایگاه گلیلوت، مقر موساد و یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ انجام شد. این بدان معناست که ملت فلسطین در این مناطق حمایت خود را از مردم غزه و لبنان تشدید کرده‌اند.

تحول دوم نیز بی‌اهمیت بودن پاسخ تجاوزکارانه و نمایشی رژیم صهیونیستی به ایران بود که پدافند هوایی و زمینی ایران با کارایی بسیار بالا به آن پاسخ داد و در نتیجه تل‌آویو در دستیابی به تمامی اهداف خود ناکام ماند و علاوه بر آن، منجر به ایجاد رعب و وحشت در روح و روان سربازان و غیرنظامیان ساکن سرزمین‌های اشغالی نسبت به احتمالات برای پاسخ مشروع ایران به این تجاوز شد.

شاید اینکه ارتش رژیم اشغالگر از ترس این پاسخ دستور داده است تا سربازان در گروه‌ها با تعداد زیاد در پایگاه‌های نظامی خود جمع نشوند تا از اتفاق مشابه حمله حزب‌الله به پایگاه یگان ویژه گولانی در حومه منطقه حیفا جلوگیری شود، یکی از شواهدی است که این ترس و وحشت را تایید می‌کند.

زمانی که در مقالات قبلی گفته شد که نتانیاهو و دنباله‌روهایش شامل «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد راتش رژیم اشغالگر از تصمیم خود برای ترور «سید حسن نصرالله» سید الشهدای مقاومت و ارکان نخبگان نظامی و سیاسی مقاومت اسلامی به شدت پشیمان خواهند شد و خون خواهند گریست، مبالغه نکردیم؛ چراکه طی چند روز گذشته تلفات بزرگ و مستمری در صفوف نیروهای اشغالگر رخ داده است که توسط نیروهای حزب الله زیر پرچم رهبری جدید آن به آنها وارد شده است. این امر باعث شد که هالوی اعلام کند که جنگ در لبنان ممکن است ظرف یک یا ۲ هفته به پایان برسد، این همان فصل فرار بزرگ و قریب الوقوع اسرائیل از لبنان و غزه است.»

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا