مهارت آموری

آموزش وظیفه ارتش و حساسیتی که مو لا درزش نمی‌رود



امیر دریادار دوم حسن مردان فرمانده مرکز آموزش شهدای دریایی سیرجان است؛ فرآیندها و وضعیت تحویل سربازان تا ارائه آموزش های حضوری و پایان مراحل آموزشی را در شرایط سخت و حساس کرونایی روایت می کند و توضیح می دهد که چگونه سامانه های پایش و نظارتی را برنامه ریزی کرده اند تا با بهره گیری مناسب از تجهیزات غربالگری و پزشکی اجازه ندهند ویروس کرونا آسیب و خللی در وضعیت آموزش حضوری سربازان وظیفه نیروی دریایی این مرکز وارد کند.

خاطره ای از نگرانی برخی خانواده هایی که ابتدای ورود سرباز به این مرکز همراهشان هستند، نقل می کند؛ می گوید: بعضی وقت ها خانواده ها از اینکه در این شرایط کرونا فرزندشان را می خواهند به دست ما بسپارند، نگراند، حق هم دارند، فرزندشان است و شاید اطلاعی از شرایط ما نداشته باشند؛ اما بارها پیش آمده که از آنان می پرسیم: در طول روز چند ساعت در کنار فرزندشان هستند یا او را همراهی می کنند تا ببینند کجاها می رود و چقدر در معرض ویروس کرونا قرار دارد.

امیر مردان ادامه می دهد: در این مواقع خانواده ها پاسخ می دهند که معمولا بیشتر اوقات فرزندانشان بیرون از منزل هستند؛ ما اما ضمن توضیح شرایط مراقبتی از سربازان، به آنان اطمینان می دهیم که غیر از غربالگری های اولیه و انجام آزمایش های مختلف بدو ورود به مرکز، به فاصله های کوتاه مدت دو، سه ساعته به طور مداوم تب و سایر شرایط بالینی سربازان را کنترل و پایش می کنیم و تاکنون هم باوجود آموزش هزاران نفر در مرکز، با مورد مثبت یا دارای مشکل مواجه نشده‌ایم.

فرمانده مرکز آموزش شهدای نیروی دریایی در سیرجان این سخنان را در دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان بیان و تاکید می کند که همه بخش های آموزشی سربازان بویژه دوره های مهارت افزایی آنان با هدف ایجاد آتیه شغلی مناسب بعد از دوران سربازی با حساسیت و به صورت علمی و هدفمند برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به ویژگی های این مرکز آموزشی به عنوان گسترده ترین مرکز آموزش ناویان وظیفه در کشور می گوید که از جمله اولویت هایشان در دوره آموزشی سربازان وظیفه، ارائه مهارت های مختلف فنی و حرفه ای است تا پس از دوران سربازی بتوانند براحتی جذب بازار کار شوند.

دسته بندی فعالیت ها

دریادار مردان افزود: فعالیت های ما در سه بعد اعتقادی، اجتماعی و یگانی انجام می شود که در بخش اعتقادی ارتقای معنویت و بصیرت دینی، تقویت روحیه سلحشوری، ارتقای روحیه صمیمیت و ترویج فرهنگ دینی از جمله نهج البلاغه و کتابخوانی، برگزاری کارگاه تربیت سرباز مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری در دستورکار است.

وی با یادآوری جمله ای که خانواده ها دارند با این مضمون که فرزندانشان را به دست ما در ارتش می سپارند تا مرد شوند تصریح کرد: این جمله هدف و محور مهمی دارد که آن هم مسئولیت پذیری است؛ ما در ارتش مسئولیت پذیری را از ابعاد مختلف در آموزش ها مدنظر داریم و این ابعاد را ضمن تقویت روحی و روانی جوانان این سرزمین که خانواده ها آنان را امانت برای مدتی پیش ما می فرستند، در کنار پرورش جسمی و آموزش های یگانی مدنظر داریم.

دریادار مردان تاکید کرد: توجه به اصول روانشناختی مانند ترویج روحیه امیدواری به آینده، تقویت آموزه های اعتقادی و دینی، انتقال مفاهیم مربوط به خودآگاهی، مهارت های رفتاری کنترل خشم و مدیریت هیجان و حتی مسائلی مربوط به ازدواج پایدار و فرزندپروری را در آموزش ها با اصول علمی و بهره گیری از کارشناسان مجرب به سربازان منتقل می کنیم.

به گفته وی در ارائه آموزش ها به سربازان به مقوله های مختلفی مانند خوشایندسازی محیط سربازی، بهینه سازی اوقات فراغت و دیگر ملزومات در کنار نکات بهداشتی توجه می شود.

آموزش های فنی و حرفه ای

فرمانده مرکز آموزش شهدای نیروی دریایی در سیرجان در خصوص فعالیت های آموزشی مهارت آموزی نیز توضیح داد: در کنار آموزش رزم مقدماتی برای مشمولان وظیفه آموزش های مهارت آموزی برای کارکنان وظیفه سازمانی نیز اجرا می شود.

به گفته وی ۳۲ کارگاه محیط واقعی کار در رشته های فنی و حرفه ای، کشاورزی ، ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان برای کارکنان وظیفه سازمانی و کارگاههای آموزشی در مهارت های مکانیک خودرو، برق، جوشکاری ، لوله کشی، دامپروری، پرورش قارچ، آرایشگری، هلال احمر و امدادو نجات برای مشمولان آموزشی برنامه ریزی شده است.

دریادار مردان در خصوص کارگاههای آموزشی در حوزه فرهنگی نیز اظهارداشت: دوره های مرتبط آموزشی ازجمله عکاسی، فیلمبرداری و همچنین رشته های قرآن کریم بسته به علائق و درخواست خود سربازان برای آنان برگزار می شود.

این مقام نظامی ارتش گفت: پس از این دوره های آموزشی مطمئن هستیم که سربازان پس از ترخیص با دوره های آموزشی که گذرانده اند، زمینه بازار کار مناسبی در رشته های مختلف می توانند داشته باشند.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)  استان کرمان نیز در این دیدار که اواسط شهریورماه در محل این مرکز آموزشی برگزار شد ضمن تاکید بر مستندسازی فعالیت های مربوط به برگزاری دوره های حضوری آموزش سربازی در شرایط کرونایی تا به عنوان الگو در اختیار سایر بخش ها و نهادها نیز قرار گیرد، کارکردها و ظرفیت های ایرنا را تشریح و بر آمادگی هرچه بیشتر برای تعامل با ارتش در استان تاکید کرد.

داود میاندهی گفت: بهره گیری حرفه ای و کارشناسی از ظرفیت رسانه و حوزه اطلاع رسانی می تواند بسیاری از مشکلات موجود را کاهش دهد و ضریب اثربخشی فعالیت های همه نهادهای اجرایی را نیز در جامعه افزایش دهد.

وی تاکید کرد که مقوله رسانه و ارتباطات را باید حوزه ای تخصصی دید و از دیدگاه کارشناسان متخصص در این عرصه برای تولیدمحتوا و ارتباط با افکارعمومی کمک گرفت.

میاندهی همچنین کارکرد ایرنا در حوزه های داخل کشور و نیز برون مرزی بویژه تولیدمحتوای خبری به زبان های غیرفارسی را در این خبرگزاری که از سال ۱۳۱۳ تاسیس شده تشریح کرد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا