انتظامی

از کمبود نیرو و تجهیزات تا مجرمانی که جری‌تر شده‌اند


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ افزایش احساس امنیت به میزان خود امنیت و بلکه بالاتر از آن برای پویایی یک جامعه ضروری است. با خلأ احساس امنیت، حتی با وجود توانایی و انگیزه در میان افراد یک جامعه، امکان فعالیت‌های متنوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خدماتی از بین می‌رود.وجود فیزیکی پلیس در جامعه و روئیت پلیس از سوی متخلفان و خلاف کاران رفتار بازدارنده به دنبال دارد.

رئیس پلیس کشور: نسبت به آمار جهانی کمبود پلیس داریم

در هفته ناجا سال ۱۳۹۸ سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در تمام دنیا یک شاخصی برای پلیس است و در بعضی از کشورها تعیین شده به ازای هر هزار نفر ۵ تا ۸ پلیس باید وجود داشته ولی ما در ایران کمتر از ۳ هستیم، البته ما سعی کردیم با تجهیزات و امکانات این خلأ را پر کنیم ولی خب برای تأمین تجهیزات و امکانات هم یکسری مشکلات داریم.

وی افزود: با کمبود بودجه مواجه هستیم و این هم بگویم که کمک به پلیس کمک به نظم بیشتر و آرامش بیشتر به مردم است.

از کمبود نیرو و تجهیزات تا مجرمانی که جری تر شده اند

کمبود نیرو چه تأثیری بر عملکرد مأموران ناجا دارد؟

کمبود تعداد پاسگاه‌ها و کلانتری و همچنین کمبود مأموران پلیس جدا از مشکلات امنیتی که برقراری نظم و امنیت داخل کشور به وجود می‌آورد سبب می‌شود تا بر نیروهای فعلی فشار مضاعف کاری وارد شود.

عملکرد درست یک مأمور پلیس جدا از تجهیزات و آموزش‌های مخصوص به مدت زمان فعالیت و مأموریت‌های او بستگی دارد؛ چراکه یک مأمور تجسس کلانتری با در نظر گرفتن تمامی امکانات و تجهیزات مناسب زمانی می‌تواند در موقعیت‌های حساس به درستی تصمیم بگیرد که آرامش جسمی و روحی مناسبی داشته باشد.

در ماجرای دلخراش شهادت مأمور ناجا در شیراز جدا از بحث‌هایی که به ضعف قانون و نداشتن تجهیزات مناسب اشاره دارد باید کمبود تعداد مأموران پلیس و فشار مضاعف بر آنها هم مورد نظر قرار بگیرد.

رئیس پلیس پیشگیری: فاصله معناداری با استاندارد جهانی تعداد مأموران داریم

سردار مهدی معصوم‌بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مقایسه با استاندارد جهانی تعداد مأموران پلیس برای یک کشور چقدر فاصله داریم؟ گفت: اگر با استاندارد جهانی که می‌گوید به ازای هر هزار نفر، ۵ تا ۹ مأمور وجود داشته باشد، مقایسه کنیم، باید بگویم فاصله معناداری با این استاندارد داریم.

وی ادامه داد: یک استاندارد دیگر هم وجود دارد که می‌گوید در هر شهر یک کلانتری و در هر دهستان، یک پاسگاه وجود داشته باشد. ما در ایران ۵۰۰۰ شهر و دهستان داریم اما ۳۰۰۰ کلانتری و پاسگاه داریم که با این استاندارد هم فاصله معناداری داریم.

از کمبود نیرو و تجهیزات تا مجرمانی که جری تر شده اند

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به ضرب‌المثل «من کوتاهی شمشیرم را با گام‌های بلندم جبران می‌کنم»، اشاره کرد و گفت: درست است که ما با استانداردها فاصله داریم اما با تلاش مضاعف، گشت‌های موتوری و دیگر موضوعات، سعی در پر کردن این خلأ هستیم.

نگهبانان محله بازوی پلیس در محلات

وی به موضوع نگهبانان محله اشاره کرد و گفت: به مردم پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت نگهبانان محله که به تازگی اسم آنها به «پلیس یار» تغییر کرده، استفاده کنند. در برخی از کشورها چهار تا شش میلیون نگهبان محله به پلیس در حفظ نظم و امنیت کمک می‌کنند و کمک از پلیس‌یاران در دنیا مرسوم است.

معصوم‌بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم برای مستقر کردن نگهبان محله در محله خود باید به کجا مراجعه کنند؟ گفت: مردم می‌توانند به مرکز انتظام پلیس یا دفاتر مؤسسات حفاظتی و مراقبتی مراجعه کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور نگهبانان محله چه میزان به کاهش جرم و جنایت کمک کرده است؟ گفت: باید اعلام کنم در ۱۲ هزار نقطه‌ای که نگهبانان محله حضور دارند، سرقت و جرم تقریباً صفر شده است.

از کمبود نیرو و تجهیزات تا مجرمانی که جری تر شده اند

رئیس پلیس پایتخت: تعداد کلانتری‌های پایتخت حتی از نصف تعداد مصوبه شورای عالی امنیت ملی کمتر است

در حال حاضر در پایتخت تنها ۸۴ کلانتری داریم یعنی تعداد کلانتری‌های پایتخت حتی از نصف تعداد مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ۱۱ سال پیش تصویب شده است، هم نیست پیش تر سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمبود کلانتری‌ها در پایتخت بر روی تعداد گشت‌ها و روئیت پلیس از سوی مردم در سطح شهر تأثیری داشته یا خیر اظهار کرد: بدانید که شهر تهران، یک شهر ۱۳ میلیونی است و اصلاً میزان کلانتری‌های با میزان جمعیتی که در تهران زندگی می‌کنند اصلاً قابل قیاس نیست.

سردار رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پایتخت چه تعداد کلانتری کم دارد، گفت: طبق مصوبه حدود ۱۱ سال پیش شورای عالی امنیت ملی، تعداد کلانتری‌های پایتخت باید به ۲۰۰ کلانتری برسد و در آن مصوبه قید شده است که در گام اول ۴۰ کلانتری به تعداد کلانتری‌های موجود اضافه شود، اما متأسفانه چنین کاری نشده است.

فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: در حال حاضر در پایتخت تنها ۸۴ کلانتری داریم یعنی تعداد کلانتری‌های پایتخت حتی از نصف تعداد مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ۱۱ سال پیش تصویب شده است، هم نیست.

راه حل چیست؟

در ماجرای به شهادت رسیدن مأمور پلیس در شیراز اما و اگرهای بسیاری از جمله عدم آموزش مهارت‌های دفاع شخصی تا گیر کردن سلاح شهید و ضعف قانون مطرح شد اما شاید اگر آن مأمور شیفت‌های کمتری داشت و طبق استاندارد به مأموریت اعزام می‌شد می‌توانست در آن لحظه تصمیم بهتری بگیرد.

برای تکمیل کمبود کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها باید دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند، سهم اعتبارات برای ساخت کلانتری‌ها مضاعف شود و ۵ درصد از بودجه عمران و آبادانی که به استان‌ها واگذار شده است، محقق شود. همچنین با دستور افزایش جذب و تبدیل وضعیت در انتظامی کل کشور می‌توان کمبود نیروی انسانی را تا حدودی برطرف کرد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا