آخرین اخبارزندگی > مهارت‌های زندگی

چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم ؟ | راهکارهایی برای تمیزی و افزایش عمر یخچال


به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، قدیم‌ها در یخچال را که باز می‌کردیم جز یک بتادین، چند قرص و شربت و گاه ته مانده غذاها چیزی در آن یافت نمی‌شد. امروزه اما با وجود تمام مشکلات اقتصادی، سطح رفاه ارتقاء یافته و اقشار مختلف از نظر تغذیه در شرایط مطلوب‌تری قرار گرفته‌اند. همین امر باعث می‌شود یخچال به دلیل وجود مواد غذایی مختلف نیازمند مراقبت و تمیزکاری بیشتری باشد.

از این رو یکی از بخش‌های مهم خانه که نیاز به نظافت دارد یخچال و فریزر است. اما این نکته نباید فراموش شود که تمیز کردن یخچال باید با فاصله زمانی کمتری انجام شود چرا که به دلیل ورود و خروج انواع مواد غذایی، ممکن است فضای داخل آن به سرعت آلوده شود. لذا تمیز کردن ماهانه آن ضروری به نظر می‌رسد.

اهمیت نظافت یخچال

به علت تماس مستقیم یخچال با موادغذایی و تاثیر آن بر سلامتی افراد، رعایت تمیزی یخچال اهمیت بسیاری دارد. نظافت یخچال می‌تواند، مانع ایجاد و رشد باکتری ها در فضای آن و از هدر رفت مواد غذایی و همچنین بروز بیماری در اعضای خانواده جلوگیری کنید.

در ادامه سعی شده است به مهم ترین نکات مربوط به نگهداری، نظافت و مرتب کردن یخچال پرداخته شود.

۱. مواد غذایی را به صورت سرباز و بدون پوشش در یخچال قرار ندهید

مواد غذایی پخته را حتما در ظروف در بسته قرار دهید همچنین میوه ها، سبزیجات و تمام خوراکی های روزانه خود را در ظروف جداگانه و مشخص قرار دهید. چرا ترکیب برخی خوراکی ها با یکدیگر یا استفاده از ظروف آلوده و غیر بهداشتی می تواند منجر به بو گرفتن و آلودگی محیط داخلی یخچال شود.

۲. مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات و صیفی جات حتما قبل از قرار گیری در یخچال شسته شوند

مواد غذایی نشسته حاوی میکروب ها و انواع آلودگی های هستند وقتی به صورت خام درون یخچال قرار بگیرند و با گردش هوا درون آن به سایر مواد غذایی موجود در یخچال نیز سرایت کرده و موجب آلودگی آنها نیز می گردند.

۳. از باز و بسته کردن زیاد درب یخچال خودداری کنید

این کار علاوه بر عدم خروج هوای سرد از درون آن، موجب کاهش ورود باکتری و هوای گرم به داخل یخچال می گردد. در نتیجه مواد غذایی سالم تر و تازه تر باقی خواهند ماند. همچنین فشار کمتری به موتور دستگاه وارد می شود و از همه مهم تر گامی مهم در نشر رعایت تمیزی یخچال خواهد بود.

۴. مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال با هم فرق می کنند

درست است که یخچال موجب خنک نگه داشتن و عدم فساد مواد غذایی می گردد، اما این مطلب برای همه مواد غذایی صادق نیست.گوشت و مرغ از جمله مواد غذایی هستند که نمی توانید درون یخچال آن را نگهداری کنید می بایست بلافاصله فریز گردد تا مانع پخش میکروب های ریز موجود در گوشت گردد. این میکروب ها تنها در دمای فریزر نابود می گردد و در دمای یخچال به تکثیر خود ادامه داده و موجب بروز بوی بد در محیط دستگاه می گردد.

برخی افراد تصور می‌کنند با سردتر کردن دمای یخچال مواد غذایی را مدت طولانی‌تری می‌توانند نگهداری کنند. درصورتی که این دیدگاه کاملا اشتباه است چرا که دمای پایین موجب یخ زدن مواد غذایی شده و با از بین بردن رطوبت موجود درآن مواد غذایی فاسد می‌شوند.

چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم ؟ | راهکارهایی برای تمیزی و افزایش عمر یخچال

۵. غذای گرم و داغ درون یخچال قرار ندهید

قرار دادن مواد غذایی داغ علاوه بر آسیب به یخچال به منظور تولید هوای خنک تر و کارکرد بیشتر موتور، موجب تبدیل بخار داغ به مایع شده و در یخچال جاری می گردد و حتی ممکن است این آب داخل مواد غذایی رفته و موجب فساد آنها شود.

۶. از بسته بودن درب یخچال مطمین شوید

کثیف و یا خراب بودن نوار دور درب یخچال موجب می شود که در به خوبی و به طور کامل بسته نشود و هوای سرد از این درز خارج شود. در نتیجه هوای گرم نیز وارد یخچال شده و سرمای کافی برای حفظ کیفیت مواد غذایی درون یخچال وجود نخواهد داشت.

۷.دمای یخچال باید متناسب با فصل و نوع کاربرد آن تنظیم شود

برخی افراد تصور می کنند با سردتر کردن دمای یخچال مواد غذایی را مدت طولانی تری می توانند نگهداری کنند. درصورتی که این دیدگاه کاملا اشتباه است چرا که دمای پایین موجب یخ زدن مواد غذایی شده و با از بین بردن رطوبت موجود درآن مواد غذایی فاسد می شوند.

۸. حجم مواد غذایی که داخل یخچال قرار می گیرد باید مورد توجه قرار گیرد

قرار دادن مواد غذایی با حجم زیاد درون یخچال، موجب می شود که هوای سرد به درستی در بین مواد غذایی جریان نداشته باشد و یا به علت حجم بالای وسایل درون یخچال، نیاز به تولید هوای سرد بیشتری وجود داشته باشد. این عامل به خودی خود باعث ایجاد فشار بر روی کمپرسور شده و به مرور موجب آسیب دیدن آن و حتی نیاز به تعویض خواهد شد.

۹. برای نظافت درون یخچال از مواد شوینده استفاده نکنید

زیرا احتمال دارد به مواد خوراکی نفوذ کند همچنین عمر سطوح یخچال را هم کم می کند. بهترین شوینده برای سطوح داخلی یخچال و فریزر استفاده از محلول یک فنجان سرکه به همراه ۳ فنجان آب گرم است برای تمیز کردن کشو و قفسه ها بهتر است از یک قاشق غذا خوری جوش شیرین به همراه ۲ قاشق غذا خوری لیمو ترش استفاده کنید. حالا با یک اسفنج نرم روی سطح یخچال بکشید. تمام گوشه‌ها و درزها را به خوبی با آن تمیز کنید. برای برخی از درزها می‌توانید از یک مسواک آغشته به این مواد هم استفاده کنید.

چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم ؟ | راهکارهایی برای تمیزی و افزایش عمر یخچال

۱۰. عدم استفاده از شیلنگ برای شستن یخچال

در این نوع شستن آب می تواند به درون موتور نفوذ کند و یخچال را به سرعت سوازنده و از کار بیندازد.

۱۱. برای تمیز کردن بدنه یخچال از مواد شیمیایی استفاده نکنید

استفاده از این مواد باعث می‌شود که بدنه یخچال و یا فریزر شما رو به زردی برود. بهترین ماده برای تمیز کردن بدنه یخچال، استفاده از ترکیب سرکه و آب است. این ترکیب به راحتی لکه و چربی به وجود آمده روی یخچال را از بین می‌برد. برای استفاده از این محلول، سرکه و آب را به نسبت یک به چهار ترکیب کنید و با استفاده از اسفنج به آرامی روی بدنه بکشید و با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. برای جلوگیری از ایجاد لکه روی بدنه، حتما در آخر بدنه یخچال را خشک کنید.

۱۲. شستن واشرهای یخچال

بهترین گزینه برای تمیز کردن واشر بدون تردید سرکه است. برای این کار بهتر است محلولی از آب و سرکه از هر کدام نصف پیمانه درست کرده و از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع شوینده‌ای در این بخش کار اشتباهی است. به این علت که باعث بهم خوردن یکپارچگی واشرهای یخچال خواهد شد.

۱۳. قرار دادن مواد غذایی در قفسه مناسب

طبقات و قفسه های مختلفی درون یخچال طراحی و تعبیه شده اند که. هر کدام از این قفسه ها برای نگهداری طیف خاصی از مواد غذایی استفاده می شوند. بنابراین سعی کنید مواد غذایی را در طبقات مناسب خود قرار دهید تا سرمای بیش از حد موجب یخ زدگی و خراب شدن آنها نگردد. برای مثال معمولا تخم مرغ را بر روی قفسه های درب یخچال نگهداری می کنند؛ چرا که نیاز چندانی به سرما نداشته و در این قسمت جریان هوای سرد به اندازه طبقات بالایی یخچال نیست.

۱۴ . مواد غذایی هنگام نظافت یخچال نباید زیاد بیرون از یخچال بمانند

اغلب‌ خوراکی‌های مدتی بیرون از یخچال دوام خواهند آورد و در واقع هیچ مشکلی برای آن‌ها رخ نمی‌دهد. اما برخی از خوراکی‌ها هستند که در یک مدت بسیار کوتاه، در معرض فاسد شدن و بلااستفاده شدن قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها، باید این نوع مواد غذایی را در یک جای خنک قرار دهید. اگر در فصل زمستان یخچال خود را تمیز می‌کنید، می‌توانید مواد غذایی را در داخل بالکن قرار دهید. به غیر از این موارد می‌توانید با روشن کردن کولر در فصل تابستان، از فاسد شدن این خوراکی‌ها جلوگیری کنید.

چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم ؟ | راهکارهایی برای تمیزی و افزایش عمر یخچال

۱۵. برای خوشبو کردن فضای یخچال از قهوه، زغال مخصوص، عصاره‌های وانیل، اسطوخودوس و لیمو استفاده کنید

برخی غذاها تندی دارند. بنابراین اگر چند روز داخل یخچال نگهداری شوند، بوی آن تمام فضا را پر می‌کند. به طور کلی غذاهای ادویه‌دار، استفاده از سیر، پیاز و ترشی و مواد دیگر نیز باعث می‌شود تا همه چیز بوی نامطبوعی بگیرد.

۱۶. قطع برق

قبل از شروع به نظافت یخچال، مطمئن شوید که آن را از پریز برق جدا کرده‌اید. زمانی که یخچال روشن است اقدام به تمیز کردن آن نکنید باز ماندن زیاد درب یخچال باعث می‌شود سرمای زیادی از یخچال خارج شود که برای مواد غذایی داخل آن ضرر دارد همچنین این کار به موتور آن فشار زیادی وارد می‌کند.

۱۷. عدم استفاده از ابزار تیز هنگام تمیز کردن یخچال

از ابزارهای تیز مانند تیغه‌های فلزی استفاده نکنید که ممکن است به سطوح داخلی یخچال آسیب برسانند.

۱۸. سریع یخچال را روشن نکنید

بعد از نظافت یخچال به دلیل تکان خوردن یخچال و به هم خوردن سیستم چرخش سیال داخل لوله‌ها بهتر است کمی صبر کرده و بعد یخچال را روشن کنید، عدد دقیقی برای این مورد ذکر نشده است، اما بین نیم تا یک ساعت پس از شستشو، زمان مناسبی برای روشن کردن آن است.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا