انتظامی

شرکت‌ها خوزستان نسبت به تصادفات جاده‌ای مسئولیتی نمی‌پذیرند



به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رضا دولتشاهی شامگاه سه شنبه در هفتمین جلسه کمیسیون اجرایی آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خوزستان اظهار کرد: از ۱۸ تا ۲۰ دی ماه امسال سه تصادف زنجیره‌ای در خوزستان رخ داد؛ سانحه رانندگی کیلومتر ۱۰ جاده اهواز – ماهشهر (کریت کمپ) که به دلیل مه گرفتگی شدید سه تصادف زنجیره‌ای همزمان با ۱۰۰ متر فاصله از هم رخ داد؛ اولی با هشت خودرو و دومی با ۹ خودرو در یک لاین و از سوی دیگر سومی هم در لاین مخالف جاده با ۱۱ خودرو رخ داد.

وی با اشاره به اینکه تصادف مذکور فقط یک مصدوم سرپایی داشت، افزود: تصادف زنجیره‌ای کیلومتر پنج جاده آبادان نیز که قبل از پاسگاه و در خروجی این جاده بین هشت خودرو رخ داد و مصدومی هم نداشت؛ این تصادف نیز به علت مه صبحگاهی نیم ساعته به وقوع پیوست.

رئیس پلیس راه خوزستان تصریح کرد: تصادف روز گذشته نیز که صحنه خیلی تأثربرانگیزی را بر جای گذاشت، منجر به فوت پنج نفر (یک خانواده سه نفره و یک راننده مدیر شرکت سر صحنه و یک کودک چهار ساله در بیمارستان) شد؛ این تصادف زنجیره‌ای بین حدود ۵۰ خودرو رخ داد که از این بین ۱۱ دستگاه آن ماشین سنگین و سه دستگاه نیز وانت بودند.

سرهنگ دولتشاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط پنج نفر از مصدومان تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان – اهواز آن هم با حال عمومی خوب در بیمارستان تحت مداوا هستند، ادامه داد: تعداد ۱۱ خودرو در لاین اهواز به بهبهان و مابقی در لاین مخالف یعنی بهبهان به اهواز دچار تصادف شده بودند؛ لاین اول را در مدت زمان کمتر از یک ساعت بازگشایی کردیم ولی دیگر لاین مخالف به دلیل تراکم وسایل نقلیه، آتش سوزی رخ داده و زمان بر بودن جابه‌جایی خودروهای سنگین حدود سه ساعت زمان برد.

وی، رعایت نشدن فاصله طولی و رعایت سرعت مطمئنه را علت سانحه فوق دانست و عنوان کرد: مه صبحگاهی تقریباً تا ساعت ۱۰ ادامه داشت ولی جاده ایمنی تقریبی، عرض زیاد جداکننده جدا و حاشیه‌ای مناسب هم داشت؛ این جاده دو بانده و دارای روشنی بود ولی تصادف زنجیره‌ای به دلیل خطای انسانی رخ داد.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی تلفات سوانح رانندگی نسبت به سال گذشته در این استان بیان کرد: امسال حدود ۷۴ نفر افزایش تلفات در سوانح رانندگی خوزستان داشتیم و متأسفانه حدود ۵۱۰ نفر در ۹ ماه اول امسال در تصادفات رانندگی این استان جان خود را از دست دادند.

سرهنگ دولتشاهی یادآور شد: جاده اهواز – اندیمشک رتبه اول پر تصادف ترین جاده‌های خوزستان را دارد؛ این جاده مستقیم، دوبانده و فقط برخی نقاط دارای اتصال است ولی دوربرگردان‌های غیراستاندارد این جاده در کنار شیب‌های تند حاشیه‌های راه آن مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه جاده بهبهان به رامهرمز نیز از پر تصادف ترین محورهای خوزستان است، ادامه داد: یکی از مشکلات جاده سازی ها عدم اجرای پیوست ایمنی محسوب می‌شود که در برخی موارد برای کاربران ترافیکی راه با عرض زیاد باز شده ولی جداکننده مسیر در آن جاده پیش بینی نمی‌شود.

وسایل نقلیه شرکت‌های خوزستان ناایمن هستند

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه جاده شوشتر به دزفول نیز یکی از محورهای پر تصادف در خوزستان است، خبر داد: جاده اهواز به مسجدسلیمان نیز چون همیشه مه گرفتگی داریم، هر لحظه امکان وقوع تصادفات این چنینی را دارد؛ یک جاده کم عرض خیلی شلوغ که باید چاره اندیشی لازم را برای آن داشته باشیم.

سرهنگ دولتشاهی با اشاره به مشکل ساز شدن پروژه‌های نیمه تمام در جاده‌های مختلف از جمله اهواز – خرمشهر، اهواز – مسجدسلیمان و ایذه – دهدز گفت: برای وقوع تصادفاتی با مورد آتش سوزی متأسفانه آتش نشانی برون شهری تعریف نشده و اگر از آتش نشانی شهری کمک بخواهیم، آنها اعلام می‌کنند که امکان پذیرش مسئولیت ندارند چون امکان بروز آتش سوزی در شهر وجود دارد که در این صورت خدمات رسانی آنها مختل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاید در خوزستان ۱۰۳ دوربین کنترل سرعت نصب شده ولی حدود ۳۰ دستگاه آن فعال است، یادآور شد: خوزستان حدود ۱۸ هزار کیلومتر جاده دارد و اگر مشکلات جاده‌های اختصاصی شرکت‌های بزرگ حل نشود، واقعاً دردسر ساز می‌شود؛ جاده‌هایی که شرکت نفت، نیشکر، فولاد و یا ملی حفاری برای تردد خودشان احداث کرده بودند ولی این سال‌ها از سوی اهالی روستایی هم استفاده می‌شود.

رئیس پلیس راه خوزستان اضافه کرد: راهداری امکان هزینه در جاده‌های شرکتی را ندارد چون تحویل آنها نشده و شرکت‌ها هم نسبت به تصادفات جاده‌ای غیر شرکتی در این راه‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند؛ همچنین زه‌کش های آب و برق ایمنی لازم را ندارند و تاکنون چندین خانواده با سقوط خودرو به کانال‌های آب این زه‌کش ها جان خود را از دست داده‌اند.

سرهنگ دولتشاهی گفت: شرکت‌های مختلف به ویژه نیشکر و واحد هفت تپه ۴۰۰ دستگاه مینی‌بوس نقلیه کارگران را بدون ایمنی لازم دارند ولی متأسفانه به دلیل مشکلات مختلف تاکنون به تذکرات راهور در این زمینه واکنش عاجلی برای تعویض خودروها نشان نداده‌اند؛ باید هرچه سریع‌تر چاره اندیشی لازم را در این زمینه داشت.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا