آخرین اخباراخبار جهان > روسیه‌ و قفقاز

همه از جنگ خسته شده‌اند | از پیشنهاد ماکرون حمایت می‌کنم



به گزارش همشهری آنلاین ، اوکراین این روزها شدیدا با کمبود نیرو و تجهیزات دست و پنجه نرم می‌کند و نه تنها رسانه‌ها و مقامات غربی به این مسئله می‌پردازند، بلکه «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین هم در تازه‌ترین اظهارات خود، خستگی نیروهای اوکراینی را برجسته کرده است.

«ولودیمیر زلنسکی» طی مصاحبه‌ای با یک رسانه اوکراینی، بیان کرد: «در حال حاضر شرایط برای نیروهای مسلح اوکراین دشوار است. همه خسته هستند و نیروها نیاز دارند که بروند اما باید تعداد برابری از همان نیروها را با تجربه‌ای مشابه و یکسان جایگزین کرد. پس اگر نیروهای ذخیره به اندازه کافی قدرتمند نباشند، نمی‌توان اجازه داد که بروند. در غیر این صورت فردا روز شهرهایی را نخواهیم داشت و آن وقت آن شهرها تحت کنترل روسیه درمی‌آیند.»

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اعزام احتمالی نیروهای غربی به کی‌یف گفت: «من علنا نمی‌توانم بگویم که ارتش‌های جهان به اوکراین بیایند و بجنگند زیرا روسیه جنجال به پا خواهد کرد و اتحاد دنیا را چند دسته می‌کند. با این حال، من از پیشنهاد ماکرون برای اعزام ارتش فرانسه به اوکراین جهت آموزش به نیروهای مسلح کشور حمایت می‌کنم.»

زلنسکی در ادامه این مصاحبه ضمن اشاره به نشست صلح در سوئیس تاکید کرد: «هنوز فهرست دقیق کشورهای حاضر در نشست صلح سوئیس مشخص نیست اما انتظار داریم ۸۰ تا ۱۰۰ کشور جهان شرکت کنند.»

رئیس‌جمهور اوکراین هم‌چنین به پیشنهاد یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه درخصوص ارسال بودجه اعتباری به اوکراین اشاره کرد و گفت: «اگر ایالات متحده بگوید که بودجه را در قالب وام یا اعتبار اختصاص دهد، ما چاره‌ای نداریم که آن را بپذیریم و موافقت کنیم.»

کمک‌های مالی واشنگتن به کی‌یف در وضعیت بن‌بستی قرار گرفته است و معلوم نیست با پیروزی احتمالی چهره جمهوری‌خواهی نظیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سرنوشت کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین چگونه خواهد شد.

زلنسکی در ادامه با اشاره به بسیج نیروها توسط روسیه ادعا کرد: «روسیه ۳۰۰ هزار سرباز بسیج خواهد کرد و ما برای آن آماده هستیم. طبق اطلاعات ما، آنها تا ماه ژوئن این نیروها را بسیج خواهند کرد اما این رقم، رقم نهایی نخواهد بود.»

او درباره تجهیزات ناکافی کشورش تصریح کرد: «امروز شدت حملات روسیه بسیار بالاست و ما به سیستم‌های دفاع هوایی احتیاج داریم. هم‌چنین تنها ۱۰ درصد از جنگنده‌های اف-۱۶ وعده‌ داده شده امسال به اوکراین ارسال خواهند شد.»

زلنسکی همچنین ابتدا اذعان کرد که نیروهای مسلح اوکراین گلوله‌هایی برای ضدحمله ندارد و سپس مدعی شد: «مقدار گلوله‌های اوکراین برای دفاع کافی است، اوکراین هم‌چنین تولید پهپادها را ۱۰ برابر افزایش داده است.»

رئیس‌جمهور فرانسه در اواخر زمستان طی نشست اجلاس سران ۲۰ کشور اروپایی در پاریس پیشنهادی را درخصوص اعزام احتمالی نیروهای غربی به کی‌یف مطرح کرده بود که رهبران غربی را در شوک و بهت عظیمی فرو برد و انتقاداتی را از سوی جامعه جهانی به دنبال داشت.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌های تصرفات ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، حمایت می‌کند.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا