ایرانیان خارج از کشور با انجام طرح تحقیقاتی کارت معافیت سربازی می‌گیرند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ‌خدمت وظیفه عمومی که به آن به‌طور عام خدمت سربازی یا سربازی اجباری نیز گفته می‌شود، معمولاً برای مردان ۱۷ تا ۱۸ ساله به مدتی که غالباً ۲ تا ۳ سال است اجرا می‌شود. سپری کردن دوران سربازی برای ایرانیان مشمول چه در داخل و خارج کشور اجباری است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای نیل به اهداف بلند مدت چشم‌انداز علمی کشور و بهره‌گیری از ذخایر علمی و حرفه‌ای سرمایه انسانی خارج از کشور، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به داخل توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور اجرا کرد.

این برنامه در قالب حمایت از انجام طرح های تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه، اشتغال در شرکت‌های فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور کمک می کند.

در اجرای این برنامه با مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح، نظام وظیفه تخصصی را برای ایرانیان خارج از کشور در ۲ بخش طرح تحقیقاتی جایگزین خدمت در خارج از کشور و طرح تحقیقاتی جایگزین خدمت در داخل کشور  طراحی و از سال گذشته  اجرا شد. ‌

بسیاری از ایرانیان خارج از کشور از این طرح استقبال کرده اند به طوری که به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکنون برای ۱۰۰ نفر طرح نظام وظیفه تخصصی تعریف شده است.

وی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نظام وظیفه تخصصی در خصوص ایرانیان خارج از کشور در حال اجرا است و برای آنها طرح تحقیقاتی تعریف می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار داشت:‌ در اجرای سربازی تخصصی برای ایرنیان خارج از کشور، سخت گیری ها برای تعریف طرح تحقیقاتی کمتر است، تا ۴۰۰ دانشگاه برتر کشور را برای انجام این طرح مدنظر قرار می دهیم، این افراد می توانند با حضور در داخل کشور در مدت حدود کمتر از ۲ سال به جای انجام نظام وظیفه، طرح تحقیقاتی اجرا کنند.

ستاری ادامه داد:‌ سربازی این افراد می تواند در شرکت های دانش بنیان، سازمان های دولتی یا اجرای یک طرح تحقیقاتی در بخشی از صنعت دفاعی کشور باشد.

وی همچنین گفت:‌  قطعا ما یک ظرفیت بسیار خوبی از متخصصان و محققان ایرانی داریم که در خارج از کشور زندگی یا تحصیل می کنند و در رفت وآمد به ایران هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: در پنج سال گذشته تلاش ما این بوده که مکانیزمی را طراحی و ایجاد کنیم که بتوانیم یک پل ارتباطی بین ایرانیان خارج از کشور و مراکز علم و فناوری در داخل باشیم.

علی حسینی معاون توسعه سرمایه انسانی بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنادر خصوص نظام وظیفه تخصصی برای ایرانیان خارج از کشور گفت: برای افرادی که مشمول سربازی خارج از کشور و حتی غایبین سربازی درخارج از کشور با همکاری ستاد کل نیروی مسلح، طرح هایی برای طی کردن دوره  سربازی  تعریف می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح های تحقیقاتی نظام وظیفه تخصصی در قالب دوره یک ساله پسادکتری در دانشگاه های مطرح از قبیل صنعتی شریف، تبریز، تهران است تا افراد مشمول بتوانند سربازی یک ساله خود را انجام دهند و کارت پایان خدمت بگیرند.

معاون توسعه سرمایه انسانی بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: حتی برای افرادی که خارج از کشورهستند و شغل دائم دارند با توجه به اینکه باید رزومه برجسته داشته باشند، اگر این امکان را داشته باشیم که طرحی را تعریف کنند، این افراد می توانند آن را کامل در خارج از کشور به عنوان خدمت نظام وظیفه انجام دهند.

حسینی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ این کار را شروع کرده ایم و تاکنون توانستیم از ایرانیانی که در خارج از کشور هستند برای حدود ۱۰۰ نفر طرح تحقیقاتی سربازی تعریف کنیم، این افراد از سربازی با انجام پروژه تخصصی با دانشگاه ها معاف می شوند.

منبع:ایرنا